Site icon Grapida

Bøger og publikationer – sådan sælger din udgivelse bedst

Bøger og publikationer er vigtige når du skal formidle viden, budskaber eller sælge dine produkter. Er der noget du skal tage højde for og gardere dig mod, når du skal tilrettelægge din bog eller din publikation, udover det faglige og tekstkorrektur og hvilken slags udgivelse det er? Ja, det er der. Læs hvad det er herunder billedet.

GASTRONOM er en uddannelsesbog. Gastronom – lærebog for kok, smørrebrød og catering er fagets bog, med kundetype målrettet design og fotos.

I dette indlæg får du at vide hvad du skal tage højde for når du tilrettelægger din bog og publikation. Det drejer sig om:

  1. hvilke to fejl de fleste virksomheder laver, med deres udgivelser, der skader salget
  2. hvorfor fejlene opstår
  3. hvordan du undgår at fejlene sker og du sikrer det bedste salg af din udgivelse.

Bøger og publikationers indhold er vigtig. Det gælder det faglige og pædagogikken der skal være af en høj kvalitet. Det er meget vigtigt at selve opsætningen støtter indholdet og derved hjælper læseren til at forstå budskabet. Det må endelig ikke være en modspiller der tager tager fokus væk fra indholdet.

Når det er sagt, er det lige så vigtigt, at tekster og den visuelle kommunikation, altså sproget og designet på udgivelsen er målrettet mod modtageren, hvis du vil undgå at skade dit salg.

Ved udgivelser er det oftest det umiddelbare synsindtryk, der afgør om betragteren bliver tilstrækkeligt interesseret til at kigge nærmere på udgivelsen. Det er her den visuelle kommunikation er meget vigtig og skal komme modtageren i møde.

Føler modtageren sig ikke mødt af den måde udgivelsen præsenterer sig på – den visuelle kommunikation – risikerer du at selv med nok så godt indhold, at dine bøger og publikationer blot ligger og samler støv.

Det ville være virkelig ærgerligt med al det arbejde der er med at tilrettelægge og fremstille en udgivelse, hvis de blot ligger hos fx boghandlerne og ikke bliver solgt. Især ærgeligt når det kan undgås.

Det er på dette visuelle kommunikations punkt de fleste virksomheder skader deres salg .

De fleste virksomheder skader deres eget salg*, med en af disse to udgivelses fejl

– Oftest uden at være klar over det.

FEJL 1:
EGOCENTRERET udgivelser

– dvs. udgivelser man selv kan lide.

FEJL 2:
BEHAGESYGE udgivelser

– dvs. udgivelser der alene bygger på data.

*95 % af danske virksomheder skader deres eget salg

Sådan kan du ubevidst skade dit salg

De færreste vil give mange penge for en bil, der står i snuskede og primitive omgivelser, langt ude på landet, af en voldsomt bandende brugtvognsforhandler, i en beskidt kedeldragt. Det sender alt for forkerte og utroværdige signaler. Du vil ikke føle dig tryg ved at købe en bil der koster mange penge ved den brugtbilsforhandler. Det føles ikke godt. Du føler dig utryg ved om du nu også får en god kvalitet for dine penge og du får følelse af at du er ved at blive snydt.

Det er præcis det, det drejer sig om, hvis du vil have det bedste salg: følelser. Salget går bedst når du som kunde føler dig godt tilpas. For at dine kunder og læsere skal føle sig godt tilpas, skal du derfor målrette virksomhedens udgivelser ud fra følelser. En dansk forskning, baseret på mere 3.000 cases, viser at 90 % af det vi køber, køber vi ud fra følelser.

Alle vi mennesker er forskellige når vi køber, netop fordi vi alle har forskellige følelser. Forskning viser ikke desto mindre at det der får mennesker til at købe, kan inddeles i fire købe segmenter. Derfor er det muligt at dele det ind i fire købe typer. Fire kundetyper.

For overskuelighedens skyld har det danske Institut for Kundetyper, der via forskning har udviklet metoden, givet de fire kundetyper en farve hver: Rød, gul, blå og grøn.

De fire kundetyper med hver deres farve, er karakteriseret ved en række fælles psykologiske og følelsesmæssige faktorer. Disse kan påvirkes via eksempelvis målrettede udgivelser.

Hvad handler fejl 1. “EGOCENTRERET udgivelser” om

Hver kundetype har hver deres mening og holdning til hvad de bedst kan lide og hvad der decideret afskrækker dem. Bevidst eller oftest ubevidst. Derfor er det meget vigtigt at vide, hvilken kundetype virksomheden har. Det er langt fra sikkert det er den samme kundetype, som den designansvarlige primært er.

Den designansvarlige elsker måske fest, farver, det mystiske, det specielle, nyt og gang i den (rød kundetype) og får derfor fremstillet lige præcis de udgivelser som vedkommende selv kan lide og tiltrækkes af.

Rigtig mange designere i reklame branchen er meget kreative, nyskabende og primært røde kundetyper: Jo vildere, nyskabende, mystisk og specielt, jo bedre.

Det gør at der er stor risiko for at udgivelserne tilfældigvis målrettes den røde kundetype. Det er lige der den første fejl med narcissistiske udgivelser opstår og det gør at virksomhedens salg af udgivelser skades.

Hvis virksomhedens udgivelser og kundetype tilfældigvis også er den røde, der også elsker fest, farver, nyt og gang i den, er alt i den skønneste orden. Men er kundetypen fx den grønne, der foretrækker ro og at alt er som ”det plejer at være”, vil “fest, farver, nyt og gang i den udgivelser” blot skræmme dem væk. De vil shoppe videre til de finder en udgiver og en udgivelse der får dem til at føle sig trygge og godt tilpas.

Dit salg bliver derfor uundgåeligt skadet i det her tilfælde, ved ikke at målrette udgivelserne mod den grønne kundetype.

Hvad handler fejl 2. “BEHAGESYGE udgivelser” om

De virksomheder som ikke falder i den første fejl, med narcissistiske udgivelser, falder oftest i stedet for i den anden fejl: behagesyge udgivelser.

Den udgivelsesansvarlige tænker: ”der skal tage udgangspunkt i hvad forskellige undersøgelsers data siger, om hvad de fleste forbrugere siger de godt kan lide. Hvad de fleste kunder kan lide må være det mest sikre”.

Desværre nej. De risikerer også med dette, at ramme helt forkert i forhold til deres reelle kundetype. Det som de fleste kan lide kan være lige præcis det virksomhedens kundetype netop ikke kan lide.

I dette tilfælde rammer de så meget forkert at salget af udgivelser skades helt, når resultatet er ramt helt forbi virksomhedens reelle kundetype.

Stor sandsynlighed for at lave en af de to fejl

Det er alle typer virksomheder af alle størrelser, der rammer forkert og laver mindst en af de to fejl. Hele 95 % af danske virksomheder laver en af de to fejl i deres udgivelser. Det handler om al den visuelle kommunikation hvor det kan gå galt. Det drejer sig om udgivelsernes grafiske design, fotos og markedsføring.

Hvis du gerne vil undgå mindst en af disse fejl, skal du målrette dine udgivelser mod det som virksomhedens kundetype søger.

Dette søger de fire kundetyper i dine bøger og publikationer

Røde kundetyper

Til den røde kundetype er det vigtigt at dine udgivelser udstråler noget nyt og specielt noget der virkelig skiller sig ud og med masser af “gang i den”.

Dette viser sig også i deres udseende og tøjvalg der ikke kan blive for farverigt, anderledes, unikt og mystisk.

Gule kundetyper

Til den gule kundetype er det vigtigt at dine udgivelser udstråler varme, imødekommenhed og hygge.

Personer skal gerne vise store smil og vise en afslappet påklædning.

Blå kundetyper

Til den blå kundetype er det vigtigt at dine udgivelser udstråler succes og eksklusiv kvalitet som også viser sig i deres tøjstil.

Jo mere luksuriøst og perfekt jo bedre. Denne kundetype foretrækker udgivelser uden skrigende farver.

Grønne kundetyper

Til den grønne kundetype er det vigtigt at dine udgivelser udstråler ærlighed og genkendelse, så de ikke bliver for overvældet. Det skal helst være som det plejer at være.

Motivet og personer må ikke se for overdrevne glade og for pralende og luksuriøse ud. De skal se rolige ud og helt nede på jorden. Deres påklædning afspejler dette.

Vær opmærksom på

Der er væsentligt flere parameter der skal opfyldes hvis du skal undgå at skade dit salg, end ovenstående meget korte beskrivelse af de fire kundetyper.

Sådan undgår du at skade dit salg med dine bøger og publikationer

Når du kender din emotionelle kundetype ved du præcis hvordan og hvad din udgivelser skal være målrettet mod og hvordan din udgivelse skal se ud og lige så vigtigt, hvordan den ikke må se ud.

Du ved derudover præcis hvordan du skal markedsføre dig og på hvilke platforme du skal gøre det. Det er på de platforme din kundetype er på og foretrækker. Du ved hvilken slags grafisk design, logo, grafik, billedertekst, indretning af lokaler og al anden visuel fremtoning, de foretrækker og hvilke der blot skubber dem væk. Det gør din udgivelse hurtigere at fastlægge og du opnår langt bedre resultater og sælger mere.

Inden du får hjælp til din udgivelse og inden du laver din øvrige markedsføring, er det derfor vigtigt at du:
  1. Først får fastlagt din emotionelle kundetype.
  2. Når din kundetype er fastlagt, kan du fastlægge hele din visuelle identitet ud fra den kundetype du går efter. Det vil sige hele din marketing inklusive dine udgivelser. Udgivelser er en meget vigtig del af din visuelle identitet. Det er derfor det er en stor fejl at fejle på dette punkt.
  3. Din kundetype afgør hvordan du skal reklamere og på hvilke platforme du skal målrette din reklame efter.
  4. Din udgivelse og generelle visuelle kommunikation, danner derefter base for sikker udførelse af markedsføring, grafiske design og fotos.

Målret bøger og publikationer

Du skal til alle bøger og publikationer beslutte dig for hvilken kundetype du skal målrette udgivelsen mod. En målrettet udgivelse sikrer at du undgår at skade dit salg. Dette gælder både uddannelsesbøger, fagbøger, romaner, produktkataloger, magasiner og alle andre udgivelser.

Som udgangspunkt skal alle virksomheders visuelle kommunikation målrettes mod deres kundetype. Målretningen skal ske med hele virksomhedens markedsføring, herunder deres udgivelser.

Stig Bing

Afstemning: Hvad er din baggrund for at læse dette indlæg ?

Få mere at vide og hjælp til dine bøger og publikationer

Læs mere om de fire kundetyper og hvordan de kan hjælpe og støtte dit salg: Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere.

20 minutters gratis afklarende rådgivning hos dig/pr. telefon

Ring uforpligtende til marketinguddannet ved Institut for Kundetyper Stig Bing på 44 102 112 og få 20 minutters gratis afklarende rådgivning om dine udgivelser og din øvrige visuelle kommunikation.

Jeg kommer også gerne til dig.

Du kan også sende en mail til mig til sb@grapida.dk, brug kontaktformularen og få svar på alle dine spørgsmål du har til din udgivelse, øvrige markedsføring og din generelle visuelle kommunikation. Jeg vil med stor glæde hjælpe dig til at sælge mere og få flere kunder og mere loyale kunder med kundetype målrettede bøger, publikationer og markedsføring.

Bager- og akonditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen bliver nærstuderet.
Bager- og konditorbogen, 5 fotooptagelser, salgsbrev
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.
Bager- og konditorbogen – Design og sats: Omslag og indhold, 5 fotooptagelser.

Bager- og konditorbogen er fagets bog med kundetype målrettet design, fotos og markedsføring.

Tak fordi du læste hertil

Måske du vil dele denne viden med andre?

Du er meget velkommen til at dele denne viden, så andre kan få glæde af det.

Du deler nemt, ved at klikke på disse SoMe ikoner.

Jeg vil gerne skabe glæde >>

Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale-, fotos – og markedsførings fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.

Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere

Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere. De fleste virksomheder skader deres eget salg med én af to fejl. Få at vide hvilke fejl det er, længere nede i artiklen. Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding…

Læs mere >>

Pdf tjek/korrektion – sådan gør du det sikkert og automatisk

Automatisk pdf-tjek og -korrektion | Du sparer tid og penge i den daglige produktion og med en sikker metode, får du korrekte pdf-filer, via automatisk preflight af pdf-filer, med softwaren Enfocus PitStop Server. Pdf guide: 1. Læg din pdf-fil i en mappe. 2. Hent den færdige tryk-klare pdf-fil i en anden mappe. Enfocus PitStop Server,…

Læs mere >>

Grafisk produktionsforståelse sikrer dig sådan mod fejl

Grafisk produktionsforståelse er et udtryk der er meget brugt i den grafiske branche. Det handler om at have den fornødne tekniske viden om grafisk produktion, til at producere sikkert, og derved have styr på det tekniske i grafisk produktion. Grafisk produktionsforståelse gør, at du er tryg ved at lave grafisk materiale og bedst muligt sikret…

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling

Del indhold
Exit mobile version