Grafisk produktionsforståelse er et udtryk der er meget brugt i den grafiske branche. Det handler om at have den fornødne tekniske viden om grafisk produktion, til at producere sikkert, og derved have styr på det tekniske i grafisk produktion.
Grafisk produktionsforståelse gør, at du er tryg ved at lave grafisk materiale og bedst muligt sikret mod at lave fejl. Selv når du arbejder akut, og materialet skal være færdigt i en fart.
Grafisk produktionsforståelse er derfor viden der er vigtigt for alle, der arbejder med at fremstille grafisk materiale til visuel kommunikation, til tryk og digitalt.
Det gælder uanset om du arbejder på et trykkeri, et forlag, et marketingbureau, er soloselvstændig. Eller i det hele taget er den der står med ansvaret for at lave grafisk materiale og derved fremstille virksomhedens visuelle kommunikations produkter.
Undgå fejl, usikkerhed og mistet tid og penge
Hvorfor er det vigtigt, at have styr på det tekniske og undgå grafiske produktions “brande”? Det er det, da …
✔ en sikker grafisk produktionsforståelse indebærer viden, der sikrer dig ro og tryghed når du laver grafiske materialer. Det gør at du undgår tvivl, fejl, utryghed og stress
✔ en solid grafisk produktionsforståelse, er også godt for bundlinjen. Du mister ikke unødig tid og penge, når du ved hvordan du skal lave grafisk materiale.
Læs mere her under hvilke områder du skal have viden om. Læs også mere om hvilke fordele du får og hvad du undgår ved, at have styr på det tekniske når du laver grafisk materiale. Læs også præcis hvordan du kan sikre dig mod tvivl og tekniske fejl.
Der er nok af akutte situationer med det tekniske når man laver grafisk materiale. Hvor tvivl, utryghed og stress hærger, og det for alvor brænder på. Situationer man gerne vil undgå, og hvor man nemt mister overblikket.
Herunder er fire utrygge situationer, som rigtig mange virksomheder kan nikke genkendende til, at de dagligt oplever.
Fejl i trykt materiale
Du har måttet kassere trykt materiale på grund af tekniske produktionsfejl. Du havde ikke opdaget fejlene inden tryk eller håbet på at det var i orden, og har akut behov for at få rettet fejlen. Udover du har mistet tid og penge, stiger frygten for at levere for sent og i værste fald miste kunden.
Utrygge ved pdf-fils tjek
Du er utryg ved, at tjekke dine pdf-filer og sende dem til tryk. Du frygter hvert øjeblik at trykkeriet igen ringer og siger at de akut har brug for en ny fil, da der er tekniske fejl i den første fil. Du er oftest i tvivl om hvordan det skal rettes. Du er tilmed under tidspres for at få rettet fejlen, for at undgå at sagen bliver forsinket.
Usikre på teknikken
Du har travlt og er i tvivl om hvordan du teknisk skal lave dine trykte eller digitale materialer, eller er utryg ved om du har lavet det rigtigt. Du har mistet dyrebar tid i forsøget på at løse det og har akut behov for viden til, hvordan du kommer videre. Til sidst er du så presset, at du blot håber på at du har lavet det korrekt, lukker øjnene for det og sender det afsted.
Sidste øjebliks fremstilling
Du er ved at lave grafisk materiale i sidste øjeblik og kan ikke nå at blive færdig til tiden. Du er stresset og presset, ved tanken om du når at blive færdig til tiden, og frygter for hvornår kunden taber tålmodigheden og rykker for det. Du frygter også for at lave fejl og overse dem, fordi det skal gå stærkt.
Kunne du genkende een eller flere af de ubehagelige og utrygge situationer? – De er ikke rare at stå i. Det gode er, at situationerne heldigvis nemt kan undgås ved, at have en god og sikker grafisk produktionsforståelse.
Grafisk produktionsforståelse indebærer viden om mange områder
Grafisk uddannelsesudvalg har i forbindelse med grafisk produktionsforståelse, følgende praktikmål til uddannelsen Mediegrafiker:
- Eleven kan tilrettelægge, udføre og kontrollere trykte og digitale produkter og produktioner på baggrund af viden om grafisk produktion
- Eleven kan udføre opgaver i forhold til kommunikationsteknologi, datahåndtering og dokumentformater
- Eleven kan varetage et grafisk produktionsworkflow og rådgive om et rationelt produktionsforløb
- Eleven kan løse og dokumentere faglige problemstillinger
- Eleven kan udføre arbejdet under hensyntagen til gældende regler for arbejdsmiljø og sikkerhed
Det er dog de færreste der i forbindelse med den daglige produktion, naturligvis især hvis det er akut, har mulighed for at tage en flerårig ungdomsuddannelse og på den måde sikre en god produktionsforståelse, når du skal lave dine grafiske materiale.
LÆS OGSÅ
Guide: Sådan laver du nemt en e-bog
Sådan sikrer du dig og får styr på at lave dit grafiske materiale
Du kan dele det enkelt op i tre måder. Du kan sikre dig mod tvivl og tekniske fejl, når du laver grafisk materiale til dig selv eller andre. Enten …
1. … sikre dig ved, at eu bruger den nødvendige tid til, at opsøge al den faglige viden, via uddannelse, kurser og søge læring på internettet, du har behov for, til selv at kunne bekæmpe brandene.
eller
2. … sikre dig, ved at trække på hjælp fra en grafisk produktions specialist. I får i fællesskab – bl.a. via ny viden – nemt og sikkert styr på dit grafiske materiale. Hjælp og viden til et konkret projekt, frem for blot en øvelse, gør at du reelt kan bruge det. Det gør samtidig med, at du nemmere kan huske det. Du bliver fremadrettet tryg ved at lave en dit grafiske materiale.
Du kan kombinere 2. med…
3. … og være helt sikre på, at du undgår at blive forbrændt. Det kan du ved at overlade det helt til en grafisk produktions specialist, at tage sig af dine udfordrende brande. Du kan trygt læne dig tilbage og afvente at dit grafiske materiale bliver tjekket, korrigeret og fremstillet til at være 100 % fri for tekniske fejl.
Få mere gratis viden i disse blogindlæg
Informatik C bog | Bliv ekspert i informationsbehandling
Godt nyt til gymnasierne: PRAXIS – Nyt Teknisk Forlag, er på banen med en ny spændende og pædagogisk informatik bog Informatik er læren om informationsbehandling Bogen er udarbejdet, så den dækker kernestofområderne i 2017-læreplanen for det gymnasiale fag informatik C. Målgruppen er elever i 1.g og grundforløbet. Bogen kan bestilles her. Der er også et…
Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere
Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere. De fleste virksomheder skader deres eget salg med én af to fejl. Få at vide hvilke fejl det er, længere nede i artiklen. Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding…
Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du
Skal du lave et logo professionelt og i en god kvalitet og vil du gerne lave det, så du er sikker på at dit trykkeri er tilfreds? Så er du kommet til det rette sted. Her finder du alle informationer og al den hjælp du har brug for, når du skal lave et professionelt logo:…
Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling
Få mere at vide
Få en gratis afklarende telefonsamtale hvis du er i tvivl om hvem og hvad der er den bedste hjælp til din markedsføring og grafiske materiale fremstillings udfordringer.
Sammen finder vi ud af hvad der er det rette for dig. Du kan booke en tid herunder, ringe og skrive.
Telefon og mail
• Ring til 44 102 112
• Send en mail til sb@grapida.dk
Kontaktformular
• Brug kontaktformularen.