Emotionelle kundetyper – Få flere loyale kunder, sælg mere

Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere.

Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.


Emotionelle Kundetyper®

Metoden om de fire Emotionelle Kundetyper® er den sikre vej til flere kunder og mere loyale kunder. Kundetyperne er baseret på forskning og en kategorisering af mere end 3.000 cases. Metoden har været udbredt i Danmark siden 2013 og mere end 300 virksomheder har implementeret retningslinjerne i deres daglige praksis (herunder Nemtilmeld, Hydrema, Storhaven, central Car Wash, Kreakassen, FloraDania).


Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Det er meget forskelligt hvad de forskellige emotionelle kundetyper, synes er interessant, hvad de kan lide at se og høre. Hvad der derfor giver dem lyst til at købe og især lyst til at komme igen. Både kvinder og mænd kan være de fire forskellige emotionelle kundetyper.

De fleste mennesker har alle fire kundetyper i sig når de køber. Langt de fleste har en kundetype profil de mest er, samtidig med at de indeholder mindre dele af de andre kundetyper. Fx har de fleste en del af den grønne kundetype, der viser sig, når de har behov for at købe sikre produkter. Når du med hele din markedsføring og branding sender et signal om at du er en grøn kundetype virksomhed, vil de henvende sig, fordi de ved du kan leverer sikre “grønne” produkter. De vil derfor henvende sig igen, fordi de ved, at du er leveringsdygtig, i det de ønsker og skal bruge.

Det er derfor vigtigt at du rammer din emotionelle kundetype med din reklame og al din visuelle kommunikation, for at tiltrække flest mulige af lige præcis din ene kundetype, når de fx søger efter sikre produkter.

Kort om de fire emotionelle kundetyper


Emotionelle kundetyper rød Røde emotionelle kundetyper

Den røde kundetype vil underholdes og overraskes, og har et stort behov for at opnå stimuli.
Det er vigtigt med hyppig fornyelse, hvis du vil sælge til og fastholde den røde kundetype.


Emotionelle kundetyper gul Gule emotionelle kundetyper

Det er vigtigt for den gule kundetype, at der er en god relation imellem jer. Det at yde omsorg er motivationen bag et køb. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når du hjælper kundetypen med at drage omsorg og gør livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.


Emotionelle kundetyper blå Blå emotionelle kundetyper

Den blå kundetype har generelt meget høje krav til standard og til leverandører. Kundetypen har et stort behov for kontrol, og vil altid videre og nå endnu højere op. Når kundetypen oplever at det kan du levere, i form af produkter eller ydelser, har du en købe- og beslutningsstærk kunde.


Emotionelle kundetyper grøn Grønne emotionelle kundetyper

Den grønne kundetype er meget omhyggelig og rolig, og træffer velovervejede beslutninger før et køb. Med den grønne kundetype er det derfor vigtigt med en ærlig relation, hvor tillid og tryghed er vejen til at grønne kundetyper køber og er loyale.


Når du kender din emotionelle kundetype, ved du præcis hvordan du skal markedsføre dig og på hvilke platforme du skal gøre det. Det er på de platforme din kundetype er på og de foretrækker. Du ved hvilken slags grafisk design, logo, grafik, billeder, tekst, indretning af lokaler og al anden visuel fremtoning, de foretrækker og hvilke der blot skræmmer dem væk. Det gør din markedsføring og branding hurtigere at fastlægge og du opnår langt bedre resultater og sælger mere.

Inden du laver din markedsføring, er det derfor vigtigt at du:

  1. Får fastlagt din emotionelle kundetype
  2. Når din kundetype er fastlagt, skal du fastlægge hele din visuelle identitet ud fra den kundetype du går efter. Det vil sige hele din markedsføring og branding
  3. Din kundetype afgør hvordan du skal reklamere og på hvilke platforme du skal målrette din reklame efter
  4. Din markedsføring og generelle visuelle kommunikation, danner derefter base for sikker udførelse af din markedsføring.


Målrettet og effektiv reklame med emotionelle kundetyper

Når din reklame er målrettet præcist mod din emotionelle kundetype, rammer du nøjagtig det som din kundetype gerne vil have. De vil opleve at lige præcis du og dine produkter kan levere det de ønsker og eftersøger. Det giver interesserede kunder og mere loyale, tilfredse kunder, der vender tilbage og køber mere.

Hvis du i dag ikke rammer præcis din emotionelle kundetype, kan du bruge dine reklamepenge langt mere effektivt. Du vil opnå at bruge færre penge, vinde tid og sælge mere, ved at kende din kundetype og markedsføre din reklame direkte mod din kundetype.

Gå kun efter én emotionel kundetype

Det er meget vigtigt at gå efter kun én kundetype, så du tiltrækker den kundetype, frem for at forsøge at tiltrække flere kundetyper. Det sidste kan resultere i at du samlet tiltrækker færre, når du ikke rammer præcist og sender vildledende signaler med din markedsføring og generelle fremtoning. Selvom du kun går efter én kundetype, med din reklame og markedsføring, vil du stadig tiltrække de andre kundetyper.


Få større salg + flere loyale kunder + spar penge

Få analyseret hele din markedsføring og få konkret viden til, hvor og hvordan der kan optimeres og til hvilken kundetype du skal henvende dig til. Du får større salg og tiltrækker flere loyale kunder.

Emotionelle Kundetyper er en gennemtestet dansk udviklet videnskabelig metode, som med konkrete og effektive markedsføring- ­og branding­værktøjer, giver dig et større salg og du tiltrækker flere loyale kunder.

Jeg skal som kommende certificeret Emotionelle Kundetyper ekspert, bruge mindst 4 cases, til at blive endnu skarpere på, at hjælpe dig til at sælge mere og tiltrække flere loyale kunder.

Bestil senest 01/11 2019 og spar 40 %
Bestil senest 01/12 2019 og spar 20 %

Spar 40 % Pris 2.996 kr. – SPAR 1.996 kr.

Klik her på linket og læs om fordelene ved Emotionelle Kundetyper: Emotionelle kundetyper – få flere loyale kunder og sælg mere

Ring uforpligtende til mig på 3027 6444. Du kan skrive på kontakt@grapida.dk eller bruge min kontaktformular. Kontakt mig og bliv guidet hele vejen til at sælge mere, og få flere loyale kunder.


Få faglig viden du kan tjene penge på

Bliv medlem af det visuelle kommunikations fællesskab Sælg Mere Gruppen og få besked hver gang der er ny faglig viden, om grafisk produktion og visuel kommunikation, du kan tjene penge på.

Se flere blogindlæg her:


Kontakt mig

Ring uforpligtende til mig på 3027 6444. Du kan skrive på kontakt@grapida.dk eller bruge min kontaktformular.

Kontakt mig og bliv sikkert guidet hele vejen til at sælge mere, og få flere loyale kunder.


Kunde du lide hvad du læste og så? – del det med andre: Facebooktwitterlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få større salg + flere loyale kunder + spar penge

Få analyseret din markedsføring og få konkret viden til, hvor og hvordan der kan optimeres, og hvilken kundetype du skal vælge. Du får større salg og tiltrækker flere loyale kunder.

Jeg skal som kommende certificeret Emotionelle Kundetyper ekspert, bruge mindst 4 cases, til at blive endnu skarpere på, at hjælpe dig med at sælge mere og tiltrække flere loyale kunder.

Bestil senest 01/11 2019 og få spar 40 %
Bestil senest 01/12 2019 og få spar 20 %

40 % RABAT: Pris 2.996 kr. – SPAR 1.996 kr.


Klik her og læs om fordelene: Emotionelle kundetyper – Få flere loyale kunder, sælg mere

Ring i dag på 3027 6444,
send mig en mail, brug min kontaktformular
eller kig ind i Gerritsgade 8, 1. i Svendborg

Få faglig viden du kan tjene penge på

Bliv medlem af det visuelle kommunikations fællesskab Sælg Mere Gruppen og få besked hver gang der er ny faglig viden, du kan tjene penge på.