Telefon 3027 6444 | Mail: kontakt@grapida.dk 

Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere

Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere.

Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet forskningsbaseret metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.



Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Det er meget forskelligt hvad de forskellige emotionelle kundetyper, synes er interessant, hvad de kan lide at se og høre. Hvad der derfor giver dem lyst til at købe og især lyst til at komme igen. Både kvinder og mænd kan være de fire forskellige emotionelle kundetyper.

De fleste mennesker har alle fire kundetyper i sig når de køber. Langt de fleste har en kundetype profil de mest er, samtidig med at de indeholder mindre dele af de andre kundetyper. Fx har de fleste en del af den grønne kundetype, der viser sig, når de har behov for at købe produkter, der kan sikre at deres dagligdag ikke ændrer sig. Når du med hele din markedsføring og branding sender et signal om at du er en grøn kundetype virksomhed, vil de henvende sig, fordi de ved du kan leverer sikre “grønne” produkter. De vil derfor henvende sig igen, fordi de ved, at du er leveringsdygtig, i det de ønsker og skal bruge.

Det er derfor vigtigt at du rammer din emotionelle kundetype med din reklame og al din visuelle kommunikation. Dette for at tiltrække flest mulige af lige præcis din ene kundetype, når de fx søger efter produkter der sikrer at deres dagligdag ikke ændrer sig.

Kort om de fire emotionelle kundetyper


Emotionelle kundetyper rød Røde kundetyper

Den røde kundetype vil underholdes og overraskes, og har et stort behov for at opnå stimuli.
Det er vigtigt med hyppig fornyelse, hvis du vil sælge til og fastholde den røde kundetype.


Emotionelle kundetyper gul Gule kundetyper

Det er vigtigt for den gule kundetype, at der er en god relation imellem jer. Det at yde omsorg er motivationen bag et køb. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når du hjælper kundetypen med at drage omsorg og gør livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.


Emotionelle kundetyper blå Blå kundetyper

Den blå kundetype har generelt meget høje krav til standard og til leverandører. Kundetypen har et stort behov for kontrol, og vil altid videre og nå endnu højere op. Når kundetypen oplever at det kan du levere, i form af produkter eller ydelser, har du en købe- og beslutningsstærk kunde.


Emotionelle kundetyper grøn Grønne kundetyper

Den grønne kundetype er meget omhyggelig og rolig, og træffer velovervejede beslutninger før et køb. Med den grønne kundetype er det derfor vigtigt med en ærlig relation, hvor tillid og tryghed er vejen til at grønne kundetyper køber og er loyale.


Når du kender din emotionelle kundetype, ved du præcis hvordan du skal markedsføre dig og på hvilke platforme du skal gøre det. Det er på de platforme din kundetype er på og de foretrækker. Du ved hvilken slags grafisk design, logo, grafik, billeder, tekst, indretning af lokaler og al anden visuel fremtoning, de foretrækker og hvilke der blot skubber dem væk. Det gør din markedsføring og branding hurtigere at fastlægge og du opnår langt bedre resultater og sælger mere.

Inden du laver din markedsføring, er det derfor vigtigt at du:

  1. Først får fastlagt din emotionelle kundetype.
  2. Når din kundetype er fastlagt, kan du fastlægge hele din visuelle identitet ud fra den kundetype du går efter. Det vil sige hele din marketing.
  3. Din kundetype afgør hvordan du skal reklamere og på hvilke platforme du skal målrette din reklame efter
  4. Din marketing og generelle visuelle kommunikation, danner derefter base for sikker udførelse af din markedsføring, grafiske design og fotos.


Målrettet og sikker reklame med emotionelle kundetyper

Når din reklame er målrettet præcist mod din emotionelle kundetype, rammer du nøjagtig det som din kundetype gerne vil have. De vil opleve at lige præcis du og dine produkter kan levere det de ønsker og eftersøger. Det giver interesserede kunder og mere loyale, tilfredse kunder, der har lyst til at vende tilbage og købe mere.

Hvis du i dag ikke rammer præcis din emotionelle kundetype, kan du bruge dine reklamepenge langt mere effektivt. Du vil opnå at bruge færre penge, spare tid og sælge mere, ved at kende din kundetype og markedsføre din reklame direkte mod din kundetype.

Gå kun efter én emotionel kundetype

Det er meget vigtigt at gå efter kun én kundetype, så du tiltrækker den kundetype, frem for at forsøge at tiltrække flere kundetyper. Det sidste kan resultere i at du samlet tiltrækker færre, når du ikke rammer præcist og sender vildledende signaler med din markedsføring og generelle fremtoning. Selvom du kun går efter én kundetype, med din reklame og markedsføring, vil du stadig tiltrække de andre kundetyper.



Hvad har du gjort for at sikre dig mod akutte grafisk tekniske produktionsfejl?

Sikre dig og få besked om faglig viden, til at undgå tekniske fejl i jeres grafiske produktion.

Sikre dig og tilmeld dig nyhedsbrevet. Få besked hver gang der er ny faglig viden, om det tekniske i grafisk produktion.

Dette nyhedsbrev er specifikt målrettet til jer, der:
• Har uddannelse, ansættelse, erfaring eller interesse i grafisk produktion og visuel kommunikation
• Er i tvivl om hvordan I teknisk skal producere jeres trykte eller digitale materiale
• Har måttet kassere trykt materiale på grund af tekniske produktionsfejl og frygter at levere for sent
• Er usikre og utrygge ved, at tjekke jeres pdf-filer og at sende dem til tryk, fordi I frygter der er fejl i dem
• Nogle gange føler ubehag og er stressede over at lave grafiske opgaver i sidste øjeblik
• Vil spare tid og penge ved at få faglig viden direkte i jeres mail indbakke og undgå tvivl, fejl, frygt og stress.


Se alle blogindlæg her

Læs de seneste blogindlæg:



Del med andre: Facebooktwitterlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hvad har I gjort for at sikre jer mod akutte grafisk tekniske produktionsfejl?

pdf-support

Lige nu kan I sikre jer og få specialist support, i form af akut råd og vejledning til det tekniske i jeres grafiske produktion og akut tjek af jeres pdf-filer.

I skal blot …

  1. tilmelde jer nyhedsbrevet herunder og derefter
  2. kontakte mig på telefon 3027 6444 og få løst jeres udfordringer.

Få mere at vide: grafiskbrandslukning.dk