Telefon 30 27 64 44 | Mail: kontakt@grapida.dk 

Emotionelle kundetyper, sådan får I loyale kunder, sælg mere

Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan I med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere. De fleste virksomheder saboterer deres eget salg med én af to fejl. Få at vide hvilke fejl det er, længere nede i artiklen.

Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet forskningsbaseret metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.


Det handler kort fortalt om at I skal målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Det er meget forskelligt hvad de forskellige emotionelle kundetyper, synes er interessant, hvad de kan lide at se og høre. Hvad der derfor giver dem lyst til at købe og især lyst til at komme igen.

De fleste mennesker, både kvinder og mænd, har alle fire kundetyper i sig når de køber. Langt de fleste har en kundetype profil de mest er, samtidig med at de indeholder mindre dele af de andre kundetyper. Fx har de fleste en del af den grønne kundetype, der viser sig, når de har behov for at købe produkter, der kan sikre at deres dagligdag ikke ændrer sig. Når I med hele jeres markedsføring og branding sender et signal om at I er en grøn kundetype virksomhed, vil de henvende sig, fordi de ubevidst oplever, at I kan levere sikre “grønne” produkter. De vil henvende sig igen, når de ved, at I kan leverer det på en måde, de føler sig trygge med.

Det er derfor vigtigt at I rammer jeres emotionelle kundetype med jeres reklame og visuelle kommunikation. Dette for at tiltrække flest mulige af lige præcis jeres ene kundetype.

Dette får de fire emotionelle kundetyper til at købe


Emotionelle kundetyper rød Røde kundetyper

Den røde kundetype vil under­holdes og overraskes, og har et stort behov for at opnå stimuli. De er de første der køber nye produkter og skifter dem ud, når andre i deres omgangskreds køber det samme. Det er vigtigt med hyppig ­fornyelse, hvis I vil sælge til og fastholde den røde kundetype.


Emotionelle kundetyper gul Gule kundetyper

Det er vigtigt for den gule kundetype, at der er en god relation imellem jer. Det at yde omsorg er motivationen bag et køb. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når I hjælper kundetypen med at drage omsorg og gør livet lettere, har I en glad og tilfreds kunde.


Emotionelle kundetyper blå Blå kundetyper

Den blå kundetype har generelt meget høje krav til standard og til leverandører. Kundetypen har et stort behov for kontrol, og vil altid videre og nå endnu højere op. Når kundetypen oplever at det kan I levere, i form af produkter eller ydelser, har I en købe- og beslutningsstærk kunde.


Emotionelle kundetyper grøn Grønne kundetyper

Den grønne kundetype er meget omhyggelig og rolig, og træffer velovervejede beslutninger før et køb. De køber først når andre har prøvet produkter af. Med den grønne kunde­type er det derfor vigtigt med en ærlig relation, hvor tillid og tryghed er vejen til at grønne kundetyper køber og er loyale.


Når I kender jeres emotionelle kundetype, ved I præcis hvordan I skal markedsføre jer og på hvilke platforme I skal gøre det. Det er på de platforme jeres kundetype er på og de foretrækker. I ved hvilken slags grafisk design, logo, grafik, billeder, tekst, indretning af lokaler og al anden visuel fremtoning, de foretrækker og hvilke der blot skubber dem væk. Det gør jeres markedsføring og branding hurtigere at fastlægge og I opnår langt bedre resultater og sælger mere.

Inden I laver jeres markedsføring, er det derfor vigtigt at I:

  1. Først får fastlagt jeres emotionelle kundetype.
  2. Når jeres kundetype er fastlagt, kan I fastlægge hele jeres visuelle identitet ud fra den kundetype I går efter. Det vil sige hele jeres marketing.
  3. Jeres kundetype afgør hvordan I skal reklamere og på hvilke platforme I skal målrette jeres reklame efter
  4. Jeres marketing og generelle visuelle kommunikation, danner derefter base for sikker udførelse af markedsføring, grafiske design og fotos.


Målrettet og sikker reklame med emotionelle kundetyper

Når reklamen er målrettet præcist mod jeres emotionelle kundetype, rammer I nøjagtig det som kundetypen gerne vil have. De vil opleve at lige præcis I og jeres produkter kan levere det de ønsker og eftersøger. Det giver interesserede kunder og mere loyale, tilfredse kunder, der har lyst til at vende tilbage og købe mere.

Hvis I i dag ikke rammer præcis jeres emotionelle kundetype, kan I bruge reklamepenge langt mere effektivt. I vil opnå at bruge færre penge, spare tid og sælge mere, ved at kende jeres kundetype og markedsføre reklamen direkte mod jeres kundetype.

Gå kun efter én emotionel kundetype

Det er meget vigtigt at gå efter kun én kundetype, så I tiltrækker den kundetype, frem for at forsøge at tiltrække flere kundetyper. Det sidste kan resultere i at I samlet tiltrækker færre, når I ikke rammer præcist og sender vildledende signaler med markedsføring og den generelle fremtoning. Selvom I kun går efter én kundetype, med jeres reklame og markedsføring, vil I stadig tiltrække de andre kundetyper.


Tips: Undgå en af disse to markedsførings fejl

De fleste virksomheder saboterer deres eget salg med en af disse to fejl

Oftest uden at opdage det

  • FEJL 1: Narcisistisk markedsføring – dvs. markedsføring, som man selv kan lide, fremfor at målrette det, mod det ens kundetype kan lide.
  • FEJL 2: Slesk markedsføring – dvs. markedsføring, der alene bygger på data. Det målrettes mod det de fleste kan lide, og ikke mod det ens kundetype kan lide.

TILBUD: 20 minutters gratis rådgivning af grafisk designer

Ring til 30 27 64 44 eller kig ind til en kop kaffe i Gerritsgade 8, 1. i Svendborg og få 20 minutters gratis rådgivning af Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper, og grafisk designer Stig Bing.
Find ud af, om jeres grafiske design, fotos og hele markedsføringen har en af de to fejl, de fleste virksomheder laver. Få også at vide, hvordan I sikrer jer mod, at lave en af de to markedsførings fejl.


Resumé – Emotionelle kundetyper

  • Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet forskningsbaseret metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.
  • Emotionelle kundetyper er inddelt i fire kundetyper med farverne RØD, GUL, BLÅ og GRØN.
  • Inden I laver din markedsføring, er det vigtigt, at du I får fastlagt hvilken kundetype I skal målrette markedsføringen mod.
  • Når markedsføringen er målrettet mod jeres kundetype, får I en sikker reklame
  • Målret kun efter én kundetype, for ikke at sende vildledende signaler.
  • Undgå narcisistisk- og slesk markedsførings fejl
  • Få 20 minutters gratis kundetype rådgivning

Kunne du tænke dig at få mere gratis viden om visuel kommunikation? 

Få det i form af tips og tricks om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få at vide, når der er flere gratis tips og tricks om visuel kommunikation.
Få bl.a. viden om hvordan du sælger mere og får flere og mere loyale kunder, når du undgår to fejl mange virksomheder laver: Fejl 1.: Nacisistisk markedsføring – Fejl 2: Slesk markedsføring.
Det har også den fordel, at så længe du er tilmeldt nyhedsbrevet, får du 250 kr. rabat på alle dine bestillinger. 

Seneste blogindlæg

Få mere at vide. Klik her og se alle indlæg.


Del med andre: Facebooktwitterlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

De fleste virksomheder saboterer deres eget salg med en af disse to fejl

– Oftest uden at opdage det

Grapida – gratis kundetype rådgivning

Find ud af, om jeres grafiske design, fotos og hele markedsføringen har en de to fejl, de fleste virksomheder laver.

Få 20 minutters GRATIS rådgivning af Kundetypeuddannet ved Institut for kundetyper, Stig Bing.

Ring 30 27 64 44Få mere at vide her