Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere

  • af

Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere. De fleste virksomheder saboterer deres eget salg med én af to fejl. Få at vide hvilke fejl det er, længere nede i artiklen.

Emotionelle kundetyper - Svendborg
Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet forskningsbaseret metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.

Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Det er meget forskelligt hvad de forskellige emotionelle kundetyper, synes er interessant, hvad de kan lide at se og høre. Hvad der derfor giver dem lyst til at købe og især lyst til at komme igen.

De fleste mennesker, både kvinder og mænd, har alle fire kundetyper i sig når de køber. Langt de fleste har en kundetype profil de mest er, samtidig med at de indeholder mindre dele af de andre kundetyper. Fx har de fleste en del af den grønne kundetype, der viser sig, når de har behov for at købe produkter, der kan sikre at deres dagligdag ikke ændrer sig. Når du med hele din markedsføring og branding sender et signal om at du har en grøn kundetype virksomhed, vil de henvende sig, fordi de ubevidst oplever, at du kan levere sikre “grønne” produkter. De vil henvende sig igen, når de ved, at du kan leverer det på en måde, de føler sig trygge med.

Det er derfor vigtigt at du rammer din emotionelle kundetype med din reklame og visuelle kommunikation. Dette for at tiltrække flest mulige af lige præcis din ene kundetype.

Dette får de fire emotionelle kundetyper til at købe

Kundetyper RØD

Røde kundetyper

Den røde kundetype vil under­holdes og overraskes, og har et stort behov for at opnå stimuli. De er de første der køber nye produkter og skifter dem ud, når andre i deres omgangskreds køber det samme. Det er vigtigt med hyppig ­fornyelse, hvis du vil sælge til og fastholde den røde kundetype.

Kundetyper GUL

Gule kundetyper

Det er vigtigt for den gule kundetype, at der er en god relation imellem jer. Det at yde omsorg er motivationen bag et køb. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når du hjælper kundetypen med at drage omsorg og gør livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.

Kundetyper BLÅ

Blå kundetyper

Den blå kundetype har generelt meget høje krav til standard og til leverandører. Kundetypen har et stort behov for kontrol, og vil altid videre og nå endnu højere op. Når kundetypen oplever at det kan du levere, i form af produkter eller ydelser, har du en købe- og beslutningsstærk kunde.

Kundetyper GRØN

Grønne kundetyper

Den grønne kundetype er meget omhyggelig og rolig, og træffer velovervejede beslutninger før et køb. De køber først når andre har prøvet produkter af. Med den grønne kunde­type er det derfor vigtigt med en ærlig relation, hvor tillid og tryghed er vejen til at grønne kundetyper køber og er loyale.

Når du kender din emotionelle kundetype, ved du præcis hvordan du skal markedsføre dig og på hvilke platforme du skal gøre det. Det er på de platforme din kundetype er på og foretrækker. Du ved hvilken slags grafisk design, logo, grafik, billeder, tekst, indretning af lokaler og al anden visuel fremtoning, de foretrækker og hvilke der blot skubber dem væk. Det gør din markedsføring og branding hurtigere at fastlægge og du opnår langt bedre resultater og sælger mere.

Inden du laver din markedsføring, er det derfor vigtigt at du:

  1. Først får fastlagt din emotionelle kundetype.
  2. Når din kundetype er fastlagt, kan du fastlægge hele din visuelle identitet ud fra den kundetype du går efter. Det vil sige hele din marketing.
  3. Din kundetype afgør hvordan du skal reklamere og på hvilke platforme du skal målrette din reklame efter
  4. Din marketing og generelle visuelle kommunikation, danner derefter base for sikker udførelse af markedsføring, grafiske design og fotos.

Målrettet og sikker reklame med emotionelle kundetyper

Når reklamen er målrettet præcist mod din emotionelle kundetype, rammer du nøjagtig det som kundetypen gerne vil have. De vil opleve at lige præcis du og dine produkter kan levere det de ønsker og eftersøger. Det giver interesserede kunder og mere loyale, tilfredse kunder, der har lyst til at vende tilbage og købe mere.

Hvis du i dag ikke rammer præcis din emotionelle kundetype, kan du bruge dine reklamepenge langt mere effektivt. Du vil opnå at bruge færre penge, spare tid og sælge mere, ved at kende din kundetype og markedsføre reklamen direkte mod din kundetype.

Gå kun efter én emotionel kundetype

Det er meget vigtigt at gå efter kun én kundetype, så du tiltrækker den kundetype, frem for at forsøge at tiltrække flere kundetyper. Det sidste kan resultere i at du samlet tiltrækker færre, når du ikke rammer præcist og sender vildledende signaler med markedsføring og den generelle fremtoning. Selvom du kun går efter én kundetype, med din reklame og markedsføring, vil du stadig tiltrække de andre kundetyper.

Resumé – Emotionelle kundetyper

  • Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet forskningsbaseret metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.
  • Emotionelle kundetyper er inddelt i fire kundetyper med farverne RØD, GUL, BLÅ og GRØN.
  • Inden du laver din markedsføring, er det vigtigt, at du I får fastlagt hvilken kundetype du skal målrette markedsføringen mod.
  • Når markedsføringen er målrettet mod din kundetype, får du en sikker reklame
  • Målret kun efter én kundetype, for ikke at sende vildledende signaler.
  • Undgå narcisistisk- og slesk markedsførings fejl
  • Få 20 minutters gratis kundetype rådgivning
Tips: Undgå en af disse to markedsførings fejl

De fleste virksomheder saboterer deres eget salg med en af disse to fejl

– Oftest uden at opdage det

FEJL 1: Narcisistisk markedsføring – dvs. markedsføring, som man selv kan lide, fremfor at målrette det, mod det ens kundetype kan lide.

FEJL 2: Slesk markedsføring – dvs. markedsføring, der alene bygger på data. Det målrettes mod det de fleste kan lide, og ikke mod det ens kundetype kan lide.

TILBUD: 20 minutters gratis rådgivning af grafisk designer

Ring til 30 27 64 44 eller kig ind til en kop kaffe i Gerritsgade 8, 1. i Svendborg og få 20 minutters gratis rådgivning af Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper, og grafisk designer Stig Bing.
Find ud af, om dit grafiske design, fotos og hele markedsføringen har en af de to fejl, de fleste virksomheder laver. Få også at vide, hvordan du sikrer dig mod, at lave en af de to markedsførings fejl.

Tak fordi du læste hertil

Måske du vil dele denne viden med andre?

Du er meget velkommen til at dele denne viden, så andre kan få glæde af det.

Du deler nemt, ved at klikke på disse SoMe ikoner.

Jeg vil gerne skabe glæde >>

Facebooktwitterlinkedinmail
Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.

Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Univers – Lær alt om universet i: Det levende univers

Univers – Lær alt om universet Det levende univers er en engageret og letforståelig introduktion til universet, skrevet med de fysisk-astronomiske briller på. Forfatterne Helle og Henrik Stub fortæller om stjerner og planeter; galakser og kvasarer; stjernefødsel og stjernedød; de fysiske love og spekulationerne, også sat ind i et historisk perspektiv. Desuden beskrives astronomernes målemetoder. Se

Læs mere >>

Bogudgivelse guide | Brug disse 20 funktioner og spar tid

Bogudgivelse guide | Når du skal lave en bog eller en anden udgivelse, er der 20 funktioner du kan bruge for at spare tid, undgå fejl og dermed gøre det nemt for dig selv. Med lidt viden – som du får kendskab til herunder – og et minimalt tidsforbrug på at udføre det, kan du

Læs mere >>

Havedesign | Læs her om at designe din have

Havedesign inspiration | Visuel kommunikation er oftest set brugt i forbindelse med grafisk produktion, foto & video, digitale medier og generelt på skrift. Du kan via ovenstående omtalte visuelle kommunikation, sende et signal om et firmas visuelle identitet. På sammen måde kan du sende et visuel signal, med hvordan din have er designet. Her er

Læs mere >>

E-bog guide: sådan laver du nemt og sikkert en e-bog

E-bog på en nem og sikker måde Får du af og til lavet en publikation, eksempelvis en bog, et katalog, et magasin eller en brochure? Måske du selv har lavet en publikation? Og kunne du eksempelvis tænke dig at give eller sælge en e-bog af publikationen til en kunde, eller lave en e-bog for en

Læs mere >>

Grafisk hjælp | få specialist viden og undgå fejl

GRAFISK HJÆLP | Ring uforpligtende på 44 102 112 og få specialist råd og tips. Du er også meget velkommen til at komme og fortælle mig om dig og dine udfordringer. Mine lokaler ligger i Gerritsgade 8, 1. i Svendborg. Du kommer nemt og sikkert videre, når du ved hvordan du teknisk … … laver

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *