Producere en publikation – 5 vigtige ting du skal gøre

Skal du producere en publikation, en brochure, et katalog, eller en bog? Eller er du nysgerrig på hvordan man gør? Så læs herunder og bliv klogere på det.

Når du skal producere en publikation, eksempelvis en brochure, et katalog eller en bog, er der 5 vigtige tekniske ting du skal gøre. Med lidt viden – som du får kendskab til herunder – og et minimalt tidsforbrug på at udføre det, kan du lave publikationer på et professionelt niveau.

Der er yderligere hjælp at hente nederst i artiklen.

I denne artikel er der primært taget udgangspunkt i produktion i Adobe Indesign. Det er det program de fleste professionelle bruger, når de skal producere en publikation.

Producere en publikation – de 5 vigtige tekniske ting du skal gøre

Du skal:

1. Bruge de rigtige fil-formater

Fotos er i digital-form, bitmap baserede.Til dette anbefales at bruge jpg-format. Til illustrationer med rene farveflader, anbefales det at bruge formater der er vektor-baserede. Fx ai-formatet (Adobe Illustrator)

2. Bruge tekstformater

Du skal bruge Indesigns muligheder for at tilføje formater til teksten. Eksempelvis sætte formater op til overskrifter og indholdstekst (brødtekst). Det har flere fordele for dig: blandt andet hurtigt ændring af udseende på eksempelvis en overskrift og mulighed for nemt at lave en indholdsfortegnelse. Det gør også, at du nemt kan lave en bookmarks-menu til brug i en e-bog. Det gør at brugeren bedre kan navigere rundt i publikationen. Derved får brugeren en god oplevelse af din publikation.

3. Oprette stikord

Du kan bruge Indesigns muligheder for at oprette et stikordsregister. Det har også den fordel at InDesign sørger for at der automatisk kommer klikbare links i stikordsregistret, når du eksporterer din publikation til en e-bog. Det gør at brugeren bedre kan navigere rundt i publikationen. Derved får brugeren en god oplevelse af din publikation.

4. Oprette hyperlinks

Du kan bruge Indesigns muligheder for nemt at lave klikbare hyperlinks, de steder hvor du har indsat eksempelvis hjemmeside-adresser. Det kan udnyttes, når du laver en e-bog/digital publikation. Der er lavet en dansk undersøgelse der viser, at den mest effektive måde at kommunikerer på, er ved først at lave trykte publikationer og derefter følge op digitalt.

5. Gøre publikationen klar til udgivelse

Til tryk kræves der højere opløsning på fotos, end til skærm. Derfor er det smarteste at lave fotos i trykopløsning. Når du skal eksportere din publikation, til enten tryk eller til skærm, kan du vælge hvilken opløsning du vil eksportere i.

Fik du noget ud af indlægget? – Du er meget velkommen til at dele indlægget, så andre også kan få glæde af det. Det gør du nemt, ved at klikke på ikonerne nederst i indlægget.


I tvivl om hvordan du skal fremstille en publikation?

Ring helt uforpligtende til mig44 102 112 eller kontakt mig på kontakt@grapida.dk, på kontaktformularen, hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med at du skal producere en publikation.

Jeg er specialist i at producere publikationer, såsom brochurer, kataloger, magasiner og bøger. Jeg ved hvor alle fælderne er og jeg vil meget gerne hjælpe dig uden om dem. Eller få hjælp til opsætning af en bog eller support til din e-bog.


Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.

Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Udendørs skilte | 9 tips til en effektiv kampagne

Udendørs skilte kampagne | Læs her 9 effektive tips og tricks til hvordan du får en effektiv gadeskilt kampagne, der får kunder ind i din virksomhed. Udendørs skilte kampagne: få effektive tips til din skilte kampagne 1. Først og fremmest: Find ud af hvad du gerne vil opnå med din kampagne Eksempelvis, om det er… Læs mere »Udendørs skilte | 9 tips til en effektiv kampagne

Læs mere >>

Reklame – sådan laver du en god reklame

Reklame | Kend din kundetype for at lave en god og sikker, målrettet reklame og sælg mere. Undgå at spilde tid og sabotere dit salg med en dårlig reklame. Det er vigtigt at du kender og rammer din kundetype med din reklame og din visuelle kommunikation, for at tiltrække flest mulige til det du sælger.… Læs mere »Reklame – sådan laver du en god reklame

Læs mere >>

Bøger | Derfor skal du bruge videoer af dine bøger

 Bøger | Video om hardcoverbogen Gastronom. ©Grapida v/Stig Bing Videoer af mine bøger – Hvad får jeg ud af det?, spørger du måske: Spørg dig selv derefter: Bliver min bog set og husket nok, og er du godt tilfreds med salget af din bog? Får jeg fortalt mine kunder hvilken værdi de får med min… Læs mere »Bøger | Derfor skal du bruge videoer af dine bøger

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.