Producere en publikation – 5 vigtige tekniske ting du skal gøre

Skal du producere en publikation, en brochure, et katalog, eller en bog? Eller er du nysgerrig på hvordan man gør? Så læs herunder og bliv klogere på det.

Skal du producere en publikation, en brochure, et katalog, eller en bog? Eller er du nysgerrig på hvordan man gør? Så læs herunder og bliv klogere på det.

Når du skal producere en publikation, eksempelvis en brochure, et katalog eller en bog, er der 5 vigtige tekniske ting du skal gøre. Med lidt viden – som du får kendskab til herunder – og et minimalt tidsforbrug på at udføre det, kan du lave publikationer på et professionelt niveau.

Der er yderligere hjælp at hente nederst i artiklen.

I denne artikel er der primært taget udgangspunkt i produktion i Adobe Indesign. Det er det program de fleste professionelle bruger, når de skal producere en publikation.

Producere en publikation – de 5 vigtige tekniske ting du skal gøre

Du skal:

1. Bruge de rigtige fil-formater

Fotos er i digital-form, bitmap baserede.Til dette anbefales at bruge jpg-format. Til illustrationer med rene farveflader, anbefales det at bruge formater der er vektor-baserede. Fx ai-formatet (Adobe Illustrator)

2. Bruge tekstformater

Du skal bruge Indesigns muligheder for at tilføje formater til teksten. Eksempelvis sætte formater op til overskrifter og indholdstekst (brødtekst). Det har flere fordele for dig: blandt andet hurtigt ændring af udseende på eksempelvis en overskrift og mulighed for nemt at lave en indholdsfortegnelse. Det gør også, at du nemt kan lave en bookmarks-menu til brug i en e-bog. Det gør at brugeren bedre kan navigere rundt i publikationen. Derved får brugeren en god oplevelse af din publikation.

Publikation sat i Indesign og nemt generet som e-bog.  Læs også: Guide: Sådan laver du nemt en e-bog


3. Oprette stikord

Du kan bruge Indesigns muligheder for at oprette et stikordsregister. Det har også den fordel at InDesign sørger for at der automatisk kommer klikbare links i stikordsregistret, når du eksporterer din publikation til en e-bog. Det gør at brugeren bedre kan navigere rundt i publikationen. Derved får brugeren en god oplevelse af din publikation.

4. Oprette hyperlinks

Du kan bruge Indesigns muligheder for nemt at lave klikbare hyperlinks, de steder hvor du har indsat eksempelvis hjemmeside-adresser. Det kan udnyttes, når du laver en e-bog/digital publikation. Der er lavet en dansk undersøgelse der viser, at den mest effektive måde at kommunikerer på, er ved først at lave trykte publikationer og derefter følge op digitalt.

360° visuel kommunikation = al kommunikation du kan se, via bl.a. design, tekst, illustrationer og fotos. Det skaber synlighed, vækst og giver dig bedre produkter. Var det noget for dig? Skal vi kigge på det sammen? - Jeg vil gerne hjælpe dig.  Læs mere om at kommunikere mest effektivt: 360° visuel kommunikation


5. Gøre publikationen klar til udgivelse

Til tryk kræves der højere opløsning på fotos, end til skærm. Derfor er det smarteste at lave fotos i trykopløsning. Når du skal eksportere din publikation, til enten tryk eller til skærm, kan du vælge hvilken opløsning du vil eksportere i.

Fik du noget ud af indlægget? – Du er meget velkommen til at dele indlægget, så andre også kan få glæde af det. Det gør du nemt, ved at klikke på ikonerne nederst i indlægget.


I tvivl om hvordan du skal producere en publikation?

Ring helt uforpligtende til mig3027 6444 eller kontakt mig på kontakt@grapida.dk hvis du er i tvivl om noget i forbindelse med at du skal producere en publikation.

Jeg er specialist i at producere publikationer, såsom brochurer, kataloger, magasiner og bøger. Jeg ved hvor alle fælderne er og jeg vil meget gerne hjælpe dig uden om dem. Eller få hjælp til opsætning af en bog eller support til din e-bog.

 


Beskyt dig selv og din virksomhed | Nyhedsbrev

Bliv bedre til dit arbejde med faglig viden, du kan tjene penge på.
Bliv medlem af det visuelle kommunikations fællesskab – Sælg Mere Gruppen – og få besked hver gang der er ny faglig viden, om grafiske udgivelser, grafisk produktion og visuel kommunikation.

Dette nyhedsbrev er specifikt målrettet til dig, der:
• Har uddannelse, ansættelse, erfaring eller interesse i grafiske udgivelser, visuel kommunikation og markedsføring
• Ønsker at sælge mere og få flere loyale kunder
• Gerne vil have større faglig viden
• Ønsker at få viden om produkter målrettet efter den sikre metode Emotionelle Kundetyper ®
• Vil spare tid og penge ved at få faglig viden i din mail indbakke.


Se alle blogindlæg her

Læs de seneste blogindlæg:


Stig Bing, grafisk designer, fotograf og kommende certificeret Emotionelle Kundetyper ekspert

Kontakt Publikation Eksperten

Få gennemtænkte publikationer af høj kvalitet. Publikationerne bliver produceret med en sikker metode, så du sælger mere, og får flere og mere loyale kunder.

Ring uforpligtende til mig på 3027 6444. Du kan skrive på kontakt@grapida.dk eller bruge min kontaktformular.


Stig Bing
Publikation Eksperten
Grafisk designer & fotograf

Kommende certificeret Emotionelle Kundetyper®­­ ekspert


Grapida
Gerritsgade 8, 1.
5700 Svendborg
kontakt@grapida.dk

Del med andre: Facebooktwitterlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få større salg + flere loyale kunder + spar penge

Få analyseret din markedsføring og få konkret viden til, hvor og hvordan der kan optimeres, og hvilken kundetype du skal vælge. Du får større salg og tiltrækker flere og mere loyale kunder.

Jeg skal som Kommende certificeret Emotionelle Kundetyper ekspert, bruge mindst 4 cases, til at blive endnu skarpere på, at hjælpe dig med at sælge mere og tiltrække flere loyale kunder.

Bestil senest 01/12 2019 og spar 20 %

20 % RABAT: Pris 2.996 kr. – SPAR 599 kr.


Klik her og læs om fordelene: Emotionelle kundetyper – Få mere loyale kunder, sælg mere

Ring i dag på 3027 6444,
send mig en mail, brug min kontaktformular
eller kig ind i Gerritsgade 8, 1. i Svendborg

Beskyt dig selv og din virksomhed

Bliv bedre til dit arbejde med faglig viden, du kan tjene penge på.
Bliv medlem af det visuelle kommunikations fællesskab Sælg Mere Gruppen og få besked hver gang der er ny faglig viden, om publikationer, grafisk produktion og visuel kommunikation.

Dette nyhedsbrev er specifikt målrettet til dig, der: