Site icon Grapida

Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du

Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du
Skal du lave et logo, som fx dette? – Læs herunder hvordan du gør.

Skal du lave et logo professionelt og i en god kvalitet og vil du gerne lave det, så du er sikker på at dit trykkeri er tilfreds?

Så er du kommet til det rette sted. Her finder du alle informationer og al den hjælp du har brug for, når du skal lave et professionelt logo:

Når du skal lave et logo, skal du…

1. Lave logoet i et vektor-grafik program

Du skal lave logoet i et program der kan håndtere vektor-grafik. Når du laver logoer og andre illustrationer som vektor-grafik, kan de skaleres uendeligt, uden kvalitetstab. Jeg vil anbefale Adobe iIllustrator til at lave dit logo i.

2. Lave alt indholdet i logoet som vektor-grafik

Når du laver logoer skal du undlade at gøre brug af eventuelle effektfiltrer. Eksempelvis hvis du lægger en skyggeeffekt på logoet. Effektfiltrers resultat er oftest bitmap-grafik, som er no-go i et logo, da du kan komme ud for at detaljerne bliver sløret, når det bliver trykt.

3. Lave logoet i CMYK

Når du arbejder med logoet, skal du lave det i CMYK (til tryk). Derfra kan du nemt lave logoet i alle tænkelige udgaver, til både tryk og skærm (RGB). Hvis du laver logoet i RGB, og vælger en meget fluorescerende (lysende/skrigende) farve, vil du ikke kunne få samme effekt på tryk. Det vil blive en svagere farve, og i værste fald, se ud som en helt anden farve. CMYK farveskalaen indeholder færre farver, end RGB farveskalaen. Det er det der gør at det er smartere at vælge CMYK farver, når logoet skal laves. Du kan meget nemmere ramme en tilsvarende farve i RGB, så de fremstår ens på tryk og skærm.


  Læs også: PRODUCERE EN PUBLIKATION – 5 VIGTIGE TEKNISKE TING DU SKAL GØRE

4. Lave logoet i den rigtige størrelse

Med det mener jeg at du skal lave logoet i den størrelse, som du forventer du oftest vil bruge i et dokument. Skal du fx oftest bruge logoet til kataloger og annoncer, så lav logoet i en størrelse der passer dertil. Derved sparer du tid og penge, ved at slippe for efterfølgende at sætte det op og ned i størrelse, i dine grafiske dokumenter.

5. Lave logoet med overprint

Har dit logo 100 % sorte grafiske elementer, fx sort tekst? – Så sørg for at sætte overprint til. Når du gør det, så undgår du eventuelle tryk-fejl, i form af hvide kanter omkring logoet, pga. mispasning i trykket. Overprint gør at den underlæggende farve, bliver trykt under det sorte.

6. Lav ikke hvide områder i logoet

Lav kun hvide områder i logoet, hvis du netop vil have at baggrunden ikke kan ses igennem. Eksempelvis en hvid tekst eller anden grafik med farve bagved. Undlad at dække noget over, med et hvidt felt, for at skjule noget. Det vil gøre at fx dit trykkeri, er nødt til at rette i logoet.


   Læs også: GUIDE: SÅDAN LAVER DU NEMT EN E-BOG

7. Lave tekst om til grafik

Har du tekst i dit logo, så konverter teksten til kurver (grafik). På den måde er du sikker på at teksten i dit logo bliver vist rigtigt. Tekst kræver en font og hvis fx trykkeriet ikke har den font, du har brugt, så bliver der brugt en anden font. Dermed kommer dit logo til at se helt anderledes ud, end det du havde designet.

8. Gemme logoet i eps-formatet

Med eps-formatet sikrer du at trykkeriet kan bruge det. Skal du senere lave rettelser kan du åbne det samme eps-format dokument og arbejde videre og gemme igen oven i samme eps-fil.

Rigtig god fornøjelse med at lave et logo!

TIPS: Du skal IKKE lave et logo i Photoshop | Gør dig selv en tjeneste og hold dig langt væk fra Photoshop eller andre billedbehandlingsprogrammer til logo produktion. Billedbehandlingsprogeammer er primært til bitmap og derved til billeder.

 


Brug for hjælp til at lave et logo, eller vil du vide mere?

Er du i tvivl om et eller flere punkter, eller vil vide mere, så ring til mig nu på 3027 6444. Eller kontakt mig på kontakt@grapida.dk


Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale-, fotos – og markedsførings fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.


Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Oversigtskort | Derfor er de vigtige for virksomheder

Oversigtskort hjælper dine kunder med at finde din virksomhed, butik eller forening – læs her hvordan du med oversigtskort kan skabe værdi for dine kunder, der hjælper til at give dem lyst til at købe og din virksomhed bliver set. Oversigtskort siger mere end 1.000 ord Man siger et billede siger mere end 1.000 ord.…

Læs mere >>

E-bog guide: sådan laver du nemt og sikkert en e-bog

E-bog på en nem og sikker måde Får du af og til lavet en publikation, eksempelvis en bog, et katalog, et magasin eller en brochure? Måske du selv har lavet en publikation? Og kunne du eksempelvis tænke dig at give eller sælge en e-bog af publikationen til en kunde, eller lave en e-bog for en…

Læs mere >>

Reklame – sådan laver du en god reklame

Reklame | Kend din kundetype for at lave en god og sikker, målrettet reklame og sælg mere. Undgå at spilde tid og sabotere dit salg med en dårlig reklame. Det er vigtigt at du kender og rammer din kundetype med din reklame og din visuelle kommunikation, for at tiltrække flest mulige til det du sælger.…

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling


Del indhold
Exit mobile version