Logo i eksklusiv professionel kvalitet – sådan gør du

Skal du lave et logo, som fx dette? – Læs herunder hvordan du gør.

Skal du lave et logo, som fx dette? – Læs herunder hvordan du gør.

Skal du lave et logo i eksklusiv professionel kvalitet og vil du gerne lave det, så dit trykkeri er tilfreds?

Så er du kommet til det rette sted. Her finder du alle informationer og al den hjælp du har brug for, når du skal lave et professionelt logo:

Når du skal lave et logo, skal du…

1. Lave logoet i et vektor-grafik program

Du skal lave logoet i et program der kan håndtere vektor-grafik. Når du laver logoer og andre illustrationer som vektor-grafik, kan de skaleres uendeligt, uden kvalitetstab. Jeg vil anbefale Adobe iIllustrator til at lave dit logo i.

2. Lave alt indholdet i logoet som vektor-grafik

Når du laver logoer skal du undlade at gøre brug af eventuelle effektfiltrer. Eksempelvis hvis du lægger en skyggeeffekt på logoet. Effektfiltrers resultat er oftest bitmap-grafik, som er no-go i et logo, da du kan komme ud for at detaljerne bliver sløret, når det bliver trykt.

3. Lave logoet i CMYK

Når du arbejder med logoet, skal du lave det i CMYK (til tryk). Derfra kan du nemt lave logoet i alle tænkelige udgaver, til både tryk og skærm (RGB). Hvis du laver logoet i RGB, og vælger en meget fluorescerende (lysende/skrigende) farve, vil du ikke kunne få samme effekt på tryk. Det vil blive en svagere farve, og i værste fald, se ud som en helt anden farve. CMYK farveskalaen indeholder færre farver, end RGB farveskalaen. Det er det der gør at det er smartere at vælge CMYK farver, når logoet skal laves. Du kan meget nemmere ramme en tilsvarende farve i RGB, så de fremstår ens på tryk og skærm.


  Læs også: PRODUCERE EN PUBLIKATION – 5 VIGTIGE TEKNISKE TING DU SKAL GØRE


4. Lave logoet i den rigtige størrelse

Med det mener jeg at du skal lave logoet i den størrelse, som du forventer du oftest vil bruge i et dokument. Skal du fx oftest bruge logoet til kataloger og annoncer, så lav logoet i en størrelse der passer dertil. Derved sparer du tid og penge, ved at slippe for efterfølgende at sætte det op og ned i størrelse, i dine grafiske dokumenter.

5. Lave logoet med overprint

Har dit logo 100 % sorte grafiske elementer, fx sort tekst? – Så sørg for at sætte overprint til. Når du gør det, så undgår du eventuelle tryk-fejl, i form af hvide kanter omkring logoet, pga. mispasning i trykket. Overprint gør at den underlæggende farve, bliver trykt under det sorte.

6. Lav ikke hvide områder i logoet

Lav kun hvide områder i logoet, hvis du netop vil have at baggrunden ikke kan ses igennem. Eksempelvis en hvid tekst eller anden grafik med farve bagved. Undlad at dække noget over, med et hvidt felt, for at skjule noget. Det vil gøre at fx dit trykkeri, er nødt til at rette i logoet.


Publikation sat i Indesign og nemt generet som e-bog.   Læs også: GUIDE: SÅDAN LAVER DU NEMT EN E-BOG


7. Lave tekst om til grafik

Har du tekst i dit logo, så konverter teksten til kurver (grafik). På den måde er du sikker på at teksten i dit logo bliver vist rigtigt. Tekst kræver en font og hvis fx trykkeriet ikke har den font, du har brugt, så bliver der brugt en anden font. Dermed kommer dit logo til at se helt anderledes ud, end det du havde designet.

8. Gemme logoet i eps-formatet

Med eps-formatet sikrer du at trykkeriet kan bruge det. Skal du senere lave rettelser kan du åbne det samme eps-format dokument og arbejde videre og gemme igen oven i samme eps-fil.

Rigtig god fornøjelse med at lave et logo!

TIPS: Du skal IKKE lave et logo i Photoshop | Gør dig selv en tjeneste og hold dig langt væk fra Photoshop eller andre billedbehandlingsprogrammer til logo produktion. Billedbehandlingsprogeammer er primært til bitmap og derved til billeder.

 


Brug for hjælp til at lave et logo, eller vil du vide mere?

Er du i tvivl om et eller flere punkter, eller vil vide mere, så ring til mig nu på 3027 6444. Eller kontakt mig på kontakt@grapida.dk


Få større salg + flere loyale kunder + spar penge

Få analyseret hele din markedsføring og få konkret viden til, hvor og hvordan der kan optimeres og til hvilken kundetype du skal henvende dig til. Du får større salg og tiltrækker flere loyale kunder.

Emotionelle Kundetyper er en gennemtestet dansk udviklet videnskabelig metode, som med konkrete og effektive markedsføring- ­og branding­værktøjer, giver dig et større salg og du tiltrækker flere loyale kunder.

Jeg skal som kommende certificeret Emotionelle Kundetyper ekspert, bruge mindst 4 cases, til at blive endnu skarpere på, at hjælpe dig til at sælge mere og tiltrække flere loyale kunder.

Bestil senest 01/11 2019 og spar 40 %
Bestil senest 01/12 2019 og spar 20 %

Spar 40 % Pris 2.996 kr. – SPAR 1.996 kr.

Klik her på linket og læs om fordelene ved Emotionelle Kundetyper: Emotionelle kundetyper – få flere loyale kunder og sælg mere

Ring uforpligtende til mig på 3027 6444. Du kan skrive på kontakt@grapida.dk eller bruge min kontaktformular. Kontakt mig og bliv guidet hele vejen til at sælge mere, og få flere loyale kunder.


Få faglig viden du kan tjene penge på

Bliv medlem af det visuelle kommunikations fællesskab Sælg Mere Gruppen og få besked hver gang der er ny faglig viden, om grafisk produktion og visuel kommunikation, du kan tjene penge på.

Se flere blogindlæg her:


Kunde du lide hvad du læste og så? – del det med andre: Facebooktwitterlinkedinmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få større salg + flere loyale kunder + spar penge

Få analyseret din markedsføring og få konkret viden til, hvor og hvordan der kan optimeres, og hvilken kundetype du skal vælge. Du får større salg og tiltrækker flere loyale kunder.

Jeg skal som kommende certificeret Emotionelle Kundetyper ekspert, bruge mindst 4 cases, til at blive endnu skarpere på, at hjælpe dig med at sælge mere og tiltrække flere loyale kunder.

Bestil senest 01/11 2019 og få spar 40 %
Bestil senest 01/12 2019 og få spar 20 %

40 % RABAT: Pris 2.996 kr. – SPAR 1.996 kr.


Klik her og læs om fordelene: Emotionelle kundetyper – Få flere loyale kunder, sælg mere

Ring i dag på 3027 6444,
send mig en mail, brug min kontaktformular
eller kig ind i Gerritsgade 8, 1. i Svendborg

Få faglig viden du kan tjene penge på

Bliv medlem af det visuelle kommunikations fællesskab Sælg Mere Gruppen og få besked hver gang der er ny faglig viden, du kan tjene penge på.