Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du

Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du
Skal du lave et logo, som fx dette? – Læs herunder hvordan du gør.

Skal du lave et logo professionelt og i en god kvalitet og vil du gerne lave det, så du er sikker på at dit trykkeri er tilfreds?

Så er du kommet til det rette sted. Her finder du alle informationer og al den hjælp du har brug for, når du skal lave et professionelt logo:

Når du skal lave et logo, skal du…

1. Lave logoet i et vektor-grafik program

Du skal lave logoet i et program der kan håndtere vektor-grafik. Når du laver logoer og andre illustrationer som vektor-grafik, kan de skaleres uendeligt, uden kvalitetstab. Jeg vil anbefale Adobe iIllustrator til at lave dit logo i.

2. Lave alt indholdet i logoet som vektor-grafik

Når du laver logoer skal du undlade at gøre brug af eventuelle effektfiltrer. Eksempelvis hvis du lægger en skyggeeffekt på logoet. Effektfiltrers resultat er oftest bitmap-grafik, som er no-go i et logo, da du kan komme ud for at detaljerne bliver sløret, når det bliver trykt.

3. Lave logoet i CMYK

Når du arbejder med logoet, skal du lave det i CMYK (til tryk). Derfra kan du nemt lave logoet i alle tænkelige udgaver, til både tryk og skærm (RGB). Hvis du laver logoet i RGB, og vælger en meget fluorescerende (lysende/skrigende) farve, vil du ikke kunne få samme effekt på tryk. Det vil blive en svagere farve, og i værste fald, se ud som en helt anden farve. CMYK farveskalaen indeholder færre farver, end RGB farveskalaen. Det er det der gør at det er smartere at vælge CMYK farver, når logoet skal laves. Du kan meget nemmere ramme en tilsvarende farve i RGB, så de fremstår ens på tryk og skærm.


  Læs også: PRODUCERE EN PUBLIKATION – 5 VIGTIGE TEKNISKE TING DU SKAL GØRE

4. Lave logoet i den rigtige størrelse

Med det mener jeg at du skal lave logoet i den størrelse, som du forventer du oftest vil bruge i et dokument. Skal du fx oftest bruge logoet til kataloger og annoncer, så lav logoet i en størrelse der passer dertil. Derved sparer du tid og penge, ved at slippe for efterfølgende at sætte det op og ned i størrelse, i dine grafiske dokumenter.

5. Lave logoet med overprint

Har dit logo 100 % sorte grafiske elementer, fx sort tekst? – Så sørg for at sætte overprint til. Når du gør det, så undgår du eventuelle tryk-fejl, i form af hvide kanter omkring logoet, pga. mispasning i trykket. Overprint gør at den underlæggende farve, bliver trykt under det sorte.

6. Lav ikke hvide områder i logoet

Lav kun hvide områder i logoet, hvis du netop vil have at baggrunden ikke kan ses igennem. Eksempelvis en hvid tekst eller anden grafik med farve bagved. Undlad at dække noget over, med et hvidt felt, for at skjule noget. Det vil gøre at fx dit trykkeri, er nødt til at rette i logoet.


Publikation sat i Indesign og nemt generet som e-bog.   Læs også: GUIDE: SÅDAN LAVER DU NEMT EN E-BOG

7. Lave tekst om til grafik

Har du tekst i dit logo, så konverter teksten til kurver (grafik). På den måde er du sikker på at teksten i dit logo bliver vist rigtigt. Tekst kræver en font og hvis fx trykkeriet ikke har den font, du har brugt, så bliver der brugt en anden font. Dermed kommer dit logo til at se helt anderledes ud, end det du havde designet.

8. Gemme logoet i eps-formatet

Med eps-formatet sikrer du at trykkeriet kan bruge det. Skal du senere lave rettelser kan du åbne det samme eps-format dokument og arbejde videre og gemme igen oven i samme eps-fil.

Rigtig god fornøjelse med at lave et logo!

TIPS: Du skal IKKE lave et logo i Photoshop | Gør dig selv en tjeneste og hold dig langt væk fra Photoshop eller andre billedbehandlingsprogrammer til logo produktion. Billedbehandlingsprogeammer er primært til bitmap og derved til billeder.

 


Brug for hjælp til at lave et logo, eller vil du vide mere?

Er du i tvivl om et eller flere punkter, eller vil vide mere, så ring til mig nu på 3027 6444. Eller kontakt mig på kontakt@grapida.dk


Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.


Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Plakater til Psykiatrien I Region Syddanmark

Psykiatrien I Region Syddanmark nye intranet, som Grapida har leveret mere end 150 ikoner til, ønskede en iøjnefaldende intern plakatkampagne. Samtidig med skulle designet også følge Region Syddanmarks designlinje.

Læs mere >>

Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere

Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere. De fleste virksomheder skader deres eget salg med én af to fejl. Få at vide hvilke fejl det er, længere nede i artiklen. Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding… Læs mere »Emotionelle kundetyper, sådan får du loyale kunder, sælg mere

Læs mere >>

Ikoner | 150 ikoner til Psykiatrien I Region Syddanmark

Grapida har hjulpet Psykiatrien i Region Syddanmark med at lave mere end 150 kvalitets ikoner til deres intranet. Ikoner er en stor hjælp for brugeren til hurtigt at afkode hvad det enkelte område på fx et intranet drejer sig om. Som et billede siger de mere end 1.000 ord. På samme måde er det nemmere… Læs mere »Ikoner | 150 ikoner til Psykiatrien I Region Syddanmark

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.