Spring til indhold

Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du

  • af
Logo lavet professionelt og i god kvalitet – sådan gør du
Skal du lave et logo, som fx dette? – Læs herunder hvordan du gør.

Skal du lave et logo professionelt og i en god kvalitet og vil du gerne lave det, så du er sikker på at dit trykkeri er tilfreds?

Så er du kommet til det rette sted. Her finder du alle informationer og al den hjælp du har brug for, når du skal lave et professionelt logo:

Når du skal lave et logo, skal du…

1. Lave logoet i et vektor-grafik program

Du skal lave logoet i et program der kan håndtere vektor-grafik. Når du laver logoer og andre illustrationer som vektor-grafik, kan de skaleres uendeligt, uden kvalitetstab. Jeg vil anbefale Adobe iIllustrator til at lave dit logo i.

2. Lave alt indholdet i logoet som vektor-grafik

Når du laver logoer skal du undlade at gøre brug af eventuelle effektfiltrer. Eksempelvis hvis du lægger en skyggeeffekt på logoet. Effektfiltrers resultat er oftest bitmap-grafik, som er no-go i et logo, da du kan komme ud for at detaljerne bliver sløret, når det bliver trykt.

3. Lave logoet i CMYK

Når du arbejder med logoet, skal du lave det i CMYK (til tryk). Derfra kan du nemt lave logoet i alle tænkelige udgaver, til både tryk og skærm (RGB). Hvis du laver logoet i RGB, og vælger en meget fluorescerende (lysende/skrigende) farve, vil du ikke kunne få samme effekt på tryk. Det vil blive en svagere farve, og i værste fald, se ud som en helt anden farve. CMYK farveskalaen indeholder færre farver, end RGB farveskalaen. Det er det der gør at det er smartere at vælge CMYK farver, når logoet skal laves. Du kan meget nemmere ramme en tilsvarende farve i RGB, så de fremstår ens på tryk og skærm.


  Læs også: PRODUCERE EN PUBLIKATION – 5 VIGTIGE TEKNISKE TING DU SKAL GØRE

4. Lave logoet i den rigtige størrelse

Med det mener jeg at du skal lave logoet i den størrelse, som du forventer du oftest vil bruge i et dokument. Skal du fx oftest bruge logoet til kataloger og annoncer, så lav logoet i en størrelse der passer dertil. Derved sparer du tid og penge, ved at slippe for efterfølgende at sætte det op og ned i størrelse, i dine grafiske dokumenter.

5. Lave logoet med overprint

Har dit logo 100 % sorte grafiske elementer, fx sort tekst? – Så sørg for at sætte overprint til. Når du gør det, så undgår du eventuelle tryk-fejl, i form af hvide kanter omkring logoet, pga. mispasning i trykket. Overprint gør at den underlæggende farve, bliver trykt under det sorte.

6. Lav ikke hvide områder i logoet

Lav kun hvide områder i logoet, hvis du netop vil have at baggrunden ikke kan ses igennem. Eksempelvis en hvid tekst eller anden grafik med farve bagved. Undlad at dække noget over, med et hvidt felt, for at skjule noget. Det vil gøre at fx dit trykkeri, er nødt til at rette i logoet.


Publikation sat i Indesign og nemt generet som e-bog.   Læs også: GUIDE: SÅDAN LAVER DU NEMT EN E-BOG

7. Lave tekst om til grafik

Har du tekst i dit logo, så konverter teksten til kurver (grafik). På den måde er du sikker på at teksten i dit logo bliver vist rigtigt. Tekst kræver en font og hvis fx trykkeriet ikke har den font, du har brugt, så bliver der brugt en anden font. Dermed kommer dit logo til at se helt anderledes ud, end det du havde designet.

8. Gemme logoet i eps-formatet

Med eps-formatet sikrer du at trykkeriet kan bruge det. Skal du senere lave rettelser kan du åbne det samme eps-format dokument og arbejde videre og gemme igen oven i samme eps-fil.

Rigtig god fornøjelse med at lave et logo!

TIPS: Du skal IKKE lave et logo i Photoshop | Gør dig selv en tjeneste og hold dig langt væk fra Photoshop eller andre billedbehandlingsprogrammer til logo produktion. Billedbehandlingsprogeammer er primært til bitmap og derved til billeder.

 


Brug for hjælp til at lave et logo, eller vil du vide mere?

Er du i tvivl om et eller flere punkter, eller vil vide mere, så ring til mig nu på 3027 6444. Eller kontakt mig på kontakt@grapida.dk


Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale-, fotos – og markedsførings fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.


Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Univers – Lær alt om universet i: Det levende univers

Univers – Lær alt om universet Det levende univers er en engageret og letforståelig introduktion til universet, skrevet med de fysisk-astronomiske briller på. Forfatterne Helle og Henrik Stub fortæller om stjerner og planeter; galakser og kvasarer; stjernefødsel og stjernedød; de fysiske love og spekulationerne, også sat ind i et historisk perspektiv. Desuden beskrives astronomernes målemetoder. Se…

Læs mere >>

Udendørs skilte | 9 tips til en sikker kampagne

Udendørs skilte kampagne | Læs her 9 sikre tips og tricks til hvordan du får en sikker gadeskilt kampagne, der får kunder ind i din virksomhed. Udendørs skilte kampagne: få sikre tips til din skilte kampagne 1. Først og fremmest: Find ud af hvad du gerne vil opnå med din kampagne Eksempelvis, om det er…

Læs mere >>

Mathtype | Sådan laver du Word ligninger sikkert klar til tryk

MathType | Word ligninger kan være udfordrende, når de skal konverteres, og bruges i en bog. Med så meget andet, så når du ved hvordan, og du gør det på den rigtige og sikre måde, så er det til at have med at gøre. Herunder kan du læse hvordan du i fire enkle trin, kan…

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling


Del indhold

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

En ny award til Grapida

Læs også vigtig information, om denne hjemmeside, nederst i pop-up’en, INDEN du klikker denne pop-up væk!

Som indehaver af Grapida, er jeg meget stolt over at kunne informere om, at i EU Business News femte årlige Scandinavian Business Awards 2024, er Grapida blevet tildelt award’en:

Best Graphic Design & Marketing Company 2024 — Funen


Derudover blev Grapida i 2021, ligeledes af EU Business Awards, tildelt award’en Best Graphic Design & Content Marketing Agency 2021.


 

Vigtig information om denne hjemmeside 

Samtidig med, kan jeg også informere om, at Grapida har indstillet sine produktionsaktiviteter på ubestemt tid.
Jeg vil gerne takke alle, som har vist mig den ære og tillid, at lade mig hjælpe jer med små som store grafisk design, foto- og marketingsprojekter.
Grapida hjemmesiden vil ikke blive yderligere udviklet, men blot bestå i et stykke tid, hvor alle i den tid derfor kan hente og få gratis viden og tips.

Venlig hilsen Stig Bing, Grapida

kontakt@grapida.dk | Tlf. 44 102 112