Grafik | Sidder du med et projekt hvor du skal bruge noget grafik, såsom fx ikoner, informationsgrafik eller oversigtskort?
Fx til en bog, en tryksag eller til digitalt brug som fx til sociale medier (SoMe)? – eller til undervisning på nettet? – Måske tilmed en kombination?
I dette indlæg kigges der på hvordan du billigst får din egen kvalitets grafik. Hvad prisforskellen er på, at du selv laver din grafik til dit projekt, eller en grafisk designer gør det.
GRATIS GRAFIK TILBUD
Længere nede i indlægget er der et GRATIS tilbud til dig.
Du vil egentlig helst have kvalitets grafik lavet af en professionel grafisk designer til dit projekt. Det vil alt andet lige, give det flotteste resultat til glæde for blandt andet dit salg, så salget ikke skades. Det må bare formodes at være for dyrt. Hvad er så løsningen?
Du bruger måske et gratis grafik program i forvejen og overvejer derfor:
- – om ikke det er billigst at lave grafikken selv og så svært kan det vel heller ikke være. Hvis en grafisk designer skal lave det, bliver det i hvert fald alt for dyrt.
eller
- – jeg kunne søge på internettet og finder grafikken færdigt eller tilpasse det selv i mit gratis program. Det er vel godt nok og skader forhåbentlig ikke mit salg for meget og er om ikke andet det billigste.
Indlægget fortsætter efter illustrationen >>>
Ikoner til Psykiatrien I Region Syddanmark
Klik på pilene i siderne eller på prikkerne forneden for at se flere illustrationer. På mobilen kan du Swipe.
Med ikoner handler det om at betragteren hurtigt afkoder hvad ikonet dækker over. Jo færre virkemidler og mindre indhold, jo nemmere og mere sikres du, at budskabet bliver modtaget og forstået.
Hvor dyrt er det, at en grafisk designer laver din grafik, i forhold til hvis man selv gør det?
Umiddelbart lyder det mest logisk at hvis man ikke er uddannet grafiker og man selv laver sin grafik i et gratis program, så er det grafiske design og den tekniske udførelse måske ikke det bedst mulige, men når man ikke umiddelbart skal betale noget, så er det i hvert fald det billigste. Eller er det?
Her kommer et tænkt eksempel hvor der tages hensyn til at det er prøvet et par gange før. Det bliver selvsagt dyrere hvis man aldrig har prøvet det før og må starte helt fra bunden.
Selv når man har prøvet det nogle få gange, er det helt naturligt det hele tager noget længere tid, for en der ikke er uddannet, end en professionel grafisk designer der har prøvet det rigtig mange gange før. Al begyndelse er svær.
Tænkt eksempel på fremstilling af grafik
- Der laves først en rå skitse som tegnes på noget papir. Det er svært at forestille sig hvordan det ser ud, med mindre det bliver vist på papir . På skitsen skrives også al den tekst der skal være på illustrationen. Dernæst tages computeren i brug og teksterne tastes ind. Der bruges 1/2 time på denne opstart.
- Der mangles viden til hvordan grafikken skal se ud for at ramme virksomhedens kundetype. Hvordan det skal laves så de føler sig mødt og tilfredse ved at se på det og derfor er trygge ved at købe. Der prøves at findes ud af det, ved at kigge på internettet og finder noget man godt selv kan lide. Der håbes på at det er det rigtige og det besluttes at lave noget magen til. Der bruges totalt på dette 1/2 time.
- Der er udfordringer med hvordan det laves pædagogisk godt og rigtigt, så modtageren nemt forstår budskabet. Der kigger lidt omkring på internettet og nogle andre spørgers om råd til hvad de tænker og synes. Derefter bliver der lavet noget og håbes på det nu er pædagogisk. Det bruges 1/2 time på pædagogikken.
- Der er også udfordringer med grafikprogrammet der ikke vil som håbet på og der kæmpes med at finde ud af det. Det sker to gange og der må ringes til nogen der kan hjælpe: Der bruges samlet 1/2 time på dette.
- Illustrationen bygges nu stille og roligt op med de elementer der skal være og får tekster, farver og det grafiske udtryk til at spille sammen. Der forsøges at få det til at spille sammen med de øvrige grafiske materiale hvori grafikken skal være. Der satser på at det er målrettet virksomhedens kundetype, så det ikke skader salget og er pædagogisk korrekt. Det bruger yderligere 1 time og grafikken er nu færdig
Grafik fremstillingen samlet
Der er samlet brugt 3 timer på at lave et stykke grafik. Medregnet er ikke den tid der er brugt på det indledende arbejde, inden illustrations fremstillingen. Det er måske ikke helt lige så godt som en professionel grafisk designer. Til gengæld er udgiften til designeren sparet! Eller er der nu også sparet noget? Var det nu også blevet billigere ved at lave grafikken selv?
– Under grafikken herunder bliver du klogere på hvor meget der er sparet ved at du selv laver din grafik.
Informationsgrafik
Herunder er eksempler der er lavet for forlaget Praxis, hvor informations grafikken kostede under 200,- kr. pr. stk. da det blev lavet 98 stk. i alt Grafikken er lavet så det er sikret at farverne ser ens ud på tryk og på skærme. Grafikken blev leveret i et format der kan skaleres uendeligt, uden kvalitetstab. Til tryk og skærm.
Klik på pilene i siderne eller på prikkerne forneden for at se flere illustrationer. På mobilen kan du Swipe.
Med Informationsgrafik er det vigtigt at modtageren hurtigt forstår og opfatter budskabet. Farver, skriftstyper og især opbygningen der bruges, er vigtige elementer i den forbindelse.
Regnestykket for fremstillingen som selvstændig, der ikke er designer
Som selvstændig tages fx 750 – kr. i timen til det virksomheden normalt sælger. Det gør at prisen for grafikken reelt er 3 timer x 750,- kr. = 2.250,- kr. Oven i er der ingen indtægt i de timer der bruges på at lave grafikken. Tjenes der endda mere i timen bliver det endnu dyrere og der gås glip af endnu flere indtægter.
Regnestykket for fremstillingen som lønmodtager, der ikke er designer
De færreste lønmodtagere tjener 750,- kr. i timen. Det kan det til gengæld så alligevel nemt koste arbejdsgiveren samlet, når vedkommende skal betale løn, pension, husleje, varme, strøm, udstyr, rengøring osv. Udgiften til grafikken lavet af en lønmodtager kan derfor nemt blive mindst det samme som i ovenstående eksempel med en selvstændig: 3 timer x 750,- kr. = 2.250,- kr.
Regnestykket for fremstillingen lavet af en professionel grafisk designer
En professionel grafisk designer der er marketinguddannet ved Institut for Kundetyper, har:
- evnen til at se illustrationen for sit indre blik inden han går igang.
- helt styr på hvordan grafikken skal være for virksomhedens kundetype er mest tryg. Det giver det bedst mulige salg og loyale kunder. Det gør at salget ikke skades.
- stor erfaring i at lave grafik og taste tekster. Han ved præcis hvordan det teknisk skal fremstilles og hvordan det skal være pædagogisk. Derfor kan han lave grafikken med et minimalt brug af tid.
Ovenstående tre punkter gør, at at han oftest kan lave grafikken på max en halv time. Det minimale tidsforbrug gør at grafikken sjældent koster mere end 375,- kr. og mange gange kan den fås for under 200,- kr. pr. stk. Især når der laves mange på samme tid og der derfor gives mængderabat.
Et ekstra plus er at designeren ved præcis hvordan det teknisk skal laves: hvilket format grafikken skal laves i og leveres i, så det fremstår så optimalt som muligt, til det enkelte medie.
Sammenfatning
Det er meget nemt at falde i den fælde at tro noget er billigst når man selv laver ting. Det har jeg selv gjort virkelig mange gange.
Oftest viser det sig bare at inden for stort set alle områder, er det på den lange bane, bedst og billigst, at få en professionel til at udføre det man ikke selv er specialist i.
Den tid man sparer, ved ikke at lave det selv, bliver frigivet til det område man selv er bedst til. Det område er også det man synes er sjovest at lave og oftest det man tjener sine penge ved. Det er derfor med til at give en større tilfredsstillelse og livsglæde.
Man undgår også utrygheden der opstår, når man ikke har helt styr på grafikfremstilingen, og man risikerer at lave fejl.
Oversigtkort til Psykiatrien I Region Syddanmark
Klik på pilene i siderne eller på prikkerne forneden for at se flere illustrationer. På mobilen kan du Swipe.
Oversigtskort giver modtageren vigtig information om fx hvor din virksomhed ligger og hvordan man kommer derhen. Du kan lede modtageren sikkert derhen via brug af farver, pile, informationer og markeringer af fx indgange.
TILBUD: Få din egen GRATIS kvalitets grafik
Som tak fordi du har læst hele indlægget, får du hermed et uforpligtende tilbud om at få fremstillet din helt egen kvalitets grafik, ganske gratis. Tilbuddet om gratis grafik gælder for et stk. grafik. Få dit eget ikon-, informations- eller oversigtsgrafik.
Ring/skriv til mig på 44 102 112 / kontakt@grapida.dk og få gratis fremstillet din egen kvalitets grafik. Jeg sidder klar ved telefonen og gælder mig til at høre om dit projekt.
Tak fordi du læste hertil
Måske du vil dele denne viden med andre?
Du er meget velkommen til at dele denne viden, så andre kan få glæde af det.
Du deler nemt, ved at klikke på disse SoMe ikoner.
Jeg vil gerne skabe glæde >>
Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling
Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale-, fotos – og markedsførings fremstilling.
Du kan ALTID melde fra igen.
Få mere gratis viden i disse blogindlæg
Univers – Lær alt om universet i: Det levende univers
Univers – Lær alt om universet Det levende univers er en engageret og letforståelig introduktion til universet, skrevet med de fysisk-astronomiske briller på. Forfatterne Helle og Henrik Stub fortæller om stjerner og planeter; galakser og kvasarer; stjernefødsel og stjernedød; de fysiske love og spekulationerne, også sat ind i et historisk perspektiv. Desuden beskrives astronomernes målemetoder. Se…
Udendørs skilte | 9 tips til en sikker kampagne
Udendørs skilte kampagne | Læs her 9 sikre tips og tricks til hvordan du får en sikker gadeskilt kampagne, der får kunder ind i din virksomhed. Udendørs skilte kampagne: få sikre tips til din skilte kampagne 1. Først og fremmest: Find ud af hvad du gerne vil opnå med din kampagne Eksempelvis, om det er…
Ikoner | 150 ikoner til Psykiatrien I Region Syddanmark
Grapida har hjulpet Psykiatrien i Region Syddanmark med at lave mere end 150 kvalitets ikoner til deres intranet. Ikoner er en stor hjælp for brugeren til hurtigt at afkode hvad det enkelte område på fx et intranet drejer sig om. Som et billede siger de mere end 1.000 ord. På samme måde er det nemmere…