Emotionelle kundetyper – Læs herunder, hvordan du med en sikker metode, får flere loyale kunder og sælger mere. De fleste virksomheder skader deres eget salg med én af to fejl. Få at vide hvilke fejl det er, længere nede i artiklen.
Det handler kort fortalt om at du skal målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Det er meget forskelligt hvad de forskellige emotionelle kundetyper, synes er interessant, hvad de kan lide at se og høre. Hvad der derfor giver dem lyst til at købe og især lyst til at komme igen.
De fleste mennesker, både kvinder og mænd, har alle fire kundetyper i sig når de køber. Langt de fleste har en kundetype profil de mest er, samtidig med at de indeholder mindre dele af de andre kundetyper. Fx har de fleste en del af den grønne kundetype, der viser sig, når de har behov for at købe produkter, der kan sikre at deres dagligdag ikke ændrer sig.
Når du med hele din markedsføring og branding sender et signal om at du har en grøn kundetype virksomhed, vil de henvende sig, fordi de ubevidst oplever, at du kan levere sikre “grønne” produkter. De vil henvende sig igen, når de ved, at du kan leverer det på en måde, de føler sig trygge med.
Det er derfor vigtigt at du rammer din emotionelle kundetype med din reklame og visuelle kommunikation. Dette for at tiltrække flest mulige af lige præcis din ene kundetype.
Dette får de fire emotionelle kundetyper til at købe
Røde kundetyper
Den røde kundetype vil underholdes og overraskes, og har et stort behov for at opnå stimuli. De er de første der køber nye produkter og skifter dem ud, når andre i deres omgangskreds køber det samme. Det er vigtigt med hyppig fornyelse, hvis du vil sælge til og fastholde den røde kundetype.
Gule kundetyper
Det er vigtigt for den gule kundetype, at der er en god relation imellem jer. Det at yde omsorg er motivationen bag et køb. Det kan både være omsorg for andre eller for kundetypen selv. Når du hjælper kundetypen med at drage omsorg og gør livet lettere, har du en glad og tilfreds kunde.
Blå kundetyper
Den blå kundetype har generelt meget høje krav til standard og til leverandører. Kundetypen har et stort behov for kontrol, og vil altid videre og nå endnu højere op. Når kundetypen oplever at det kan du levere, i form af produkter eller ydelser, har du en købe- og beslutningsstærk kunde.
Grønne kundetyper
Den grønne kundetype er meget omhyggelig og rolig, og træffer velovervejede beslutninger før et køb. De køber først når andre har prøvet produkter af. Med den grønne kundetype er det derfor vigtigt med en ærlig relation, hvor tillid og tryghed er vejen til at grønne kundetyper køber og er loyale.
Når du kender din emotionelle kundetype, ved du præcis hvordan du skal markedsføre dig og på hvilke platforme du skal gøre det. Det er på de platforme din kundetype er på og foretrækker. Du ved hvilken slags grafisk design, logo, grafik, billeder, tekst, indretning af lokaler og al anden visuel fremtoning, de foretrækker og hvilke der blot skubber dem væk. Det gør din markedsføring og branding hurtigere at fastlægge og du opnår langt bedre resultater og sælger mere.
Inden du laver din markedsføring, er det derfor vigtigt at du:
- Først får fastlagt din emotionelle kundetype.
- Når din kundetype er fastlagt, kan du fastlægge hele din visuelle identitet ud fra den kundetype du går efter. Det vil sige hele din marketing.
- Din kundetype afgør hvordan du skal reklamere og på hvilke platforme du skal målrette din reklame efter
- Din marketing og generelle visuelle kommunikation, danner derefter base for sikker udførelse af markedsføring, grafisk design og fotos.
Målrettet og sikker reklame med emotionelle kundetyper
Når reklamen er målrettet præcist mod din emotionelle kundetype, rammer du nøjagtig det som kundetypen gerne vil have. De vil opleve at lige præcis du og dine produkter kan levere det de ønsker og eftersøger. Det giver interesserede kunder og mere loyale, tilfredse kunder, der har lyst til at vende tilbage og købe mere.
Hvis du i dag ikke rammer præcis din emotionelle kundetype, kan du bruge dine reklamepenge langt mere effektivt. Du vil opnå at bruge færre penge, spare tid og sælge mere, ved at kende din kundetype og markedsføre reklamen direkte mod din kundetype.
Gå kun efter én emotionel kundetype
Det er meget vigtigt at gå efter kun én kundetype, så du tiltrækker den kundetype, frem for at forsøge at tiltrække flere kundetyper. Det sidste kan resultere i at du samlet tiltrækker færre, når du ikke rammer præcist og sender vildledende signaler med markedsføring og den generelle fremtoning. Selvom du kun går efter én kundetype, med din reklame og markedsføring, vil du stadig tiltrække de andre kundetyper.
Resumé – Emotionelle kundetyper
- Emotionelle Kundetyper® er et dansk udviklet forskningsbaseret metode til, at opdele kundegrupper i mindre, mere håndterbare segmenter.
- Emotionelle kundetyper er inddelt i fire kundetyper med farverne RØD, GUL, BLÅ og GRØN.
- Inden du laver din markedsføring, er det vigtigt, at du I får fastlagt hvilken kundetype du skal målrette markedsføringen mod.
- Når markedsføringen er målrettet mod din kundetype, får du en sikker reklame
- Målret kun efter én kundetype, for ikke at sende vildledende signaler.
- Undgå egocentreret- og behagesyg markedsførings fejl
- Få 20 minutters gratis kundetype rådgivning
Tips: Undgå en af disse to visuel kommunikations fejl
De fleste virksomheder* skader deres eget salg med en af disse to fejl
– Oftest uden at opdage det
FEJL 1: EGOCENTRERET VISUEL KOMMUNIKATION – dvs. grafisk materiale, fotos og markedsføring, som man selv kan lide, fremfor at målrette det, mod det ens kundetype kan lide.
2: BEHAGESYG VISUEL KOMMUNIKATION – dvs. grafisk materiale, fotos og markedsføring, der alene bygger på data. Det målrettes mod det de fleste kan lide, og ikke mod det ens kundetype kan lide.
*95 % af danske virksomheder skader deres salg
TILBUD: 20 minutters gratis rådgivning af grafisk designer
Ring til 44 102 112 og få 20 minutters gratis rådgivning af Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper, og grafisk designer Stig Bing.
Find ud af, om dit grafisk materiale, fotos og hele markedsføringen har en af de to fejl, de fleste virksomheder laver. Få også at vide, hvordan du sikrer dig mod, at lave en af de to fejl.
Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling
Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale-, fotos – og markedsførings fremstilling.
Du kan ALTID melde fra igen.
Få mere gratis viden i disse blogindlæg
Frisør fotoshoot – derfor var det vigtigt at tage det “on location”
Frisør fotoshoot til frisøruddannelsesbog taget “on location” på EUC Syd, frisørskolen i Aabenraa. I den forbindelse blev der taget nogle valg, så resultatet ville blive så optimalt som muligt. Så eleverne bedst muligt kan afkode, hvad teknikkerne er. Og valgt at det skulle foregå “on location”. Godt forarbejde Opsætningen blev i bedste tv-køkken-stil, lavet inden fotooptagelserne. På…
Gratis e-bog af din egen publikation | tjen penge på e-bogen
Gratis e-bog du kan tjene penge på eller skabe glæde med | En e-bog kan være en publikation der sælges enten sammen med en papirbog eller alene. Du kan også lave en e-bog af andre publikationer, eksempelvis et katalog, magasin, brochure, folder, hæfte og lignende. Kun fantasien sætter grænser. Læs længere nede i indlægget om…
Madfotografering – tips til sikre kvalitets fotooptagelser
Madfotografering – sikre kvalitets tips Så er der dømt store madlavning- og photo shoot marathon! Her under er et meget lille udvalg af billeder fra en weekend i madens tegn hvor det blev til mere end 200 unikke optagelser. Og madfotograferings tips til din egen madfotografering! 27 forskellige opskrifter blev lavet på kokkeskolen i Slagelse,…