Grafisk designer & fotograf Stig Bing. Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper. Artikel forfatter.
Freelance grafiker | Synes du at en dygtig freelance grafiker er dyr, så prøv at bruge en dårlig. Du sikrer dig at undgå en dårlig grafiker,hvor du risikerer at spilde tid og penge, ved at spørge ind til om din grafiker lever op til nedenstående punkter. Jo højere krav din freelance grafiker stiller til sig selv, jo bedre kvalitet og jo mere gennemtænkte produkter får du.
Krav kan både være høj kvalitet til design, opsætning og levering. Det kan være krav til at grafikerens slut-materiale er teknisk nemt at arbejde videre med. Det kan være krav til at grundmaterialet, eksempelvis opsætningen i InDesign, er i orden. Det handler også om kvalitet i levering og generel forståelse af de stillede opgaver.
Du må godt forvente at en freelance grafiker leverer det ypperste og stiller store krav til sig selv og leverer gennemtænkte produkter, høj kvalitet og stor faglig viden. Derfor: forvent at din grafiker skal …
1. kunne levere høj kvalitet og gennemtænkte produkter til tiden, og give hurtige responser
Sælg mere med høj kvalitet og flotte visuelle gennemtænkte kommunikations-produkter. Du får mere ro og overskud til, at gøre det du er god til, når du er tryg ved, at din grafiker ved hvad han laver og at han leverer til tiden.
2. med en sikker metode, hjælpe dig, til at sælge mere og få flere og mere loyale kunder
Din grafiker skal kunne hjælpe dig med at målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Din grafiker skal være Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper. Det har de fordele for dig, at du sælger mere og får flere og mere loyale kunder. Det har også den fordel at din markedsføring bliver sikker at lave, fordi du ved nøjagtig hvordan den skal laves og hvor du skal reklamerer for din virksomhed. Lige så vigtigt er det også, at du ved hvor du IKKE skal reklamerer for din virksomhed.
Læs mere her: Emotionelle kundetyper – få flere loyale kunder, sælg mere
3. have en særlig sans for visuelle udtryk og visuel identitet
Det er vigtigt at grafikeren er idérig og dygtig til at sammensætte farver og former, så det grafiske design passer til målgruppen, kundetypen og konteksten. Grafikeren skal være i stand til at overholde retningslinjerne fra din designmanual. Det skal grafikeren kunne, for at det grafiske udtryk passer sammen med din øvrige visuelle kommunikations identitet. Det er vigtigt at kunder kan genkende dit brand ud fra designet.
4. lave reklamevideoer til brug på internettet
En ny undersøgelse blandt internetbrugere spår, at videoindhold vil stå for mere end 80% af al webtrafik i løbet af 2019. Efterspørgslen på kreativt indhold i form af små videoer til sociale medier, produkt- og virksomhedspræsentationer, animationer og interaktivitet skyldes, at vi som forbrugere konsumerer mere og mere interaktivt indhold. Videoer har den store fordel, at de kan fange en brugers opmærksomhed endnu hurtigere og i længere tid, end traditionelt reklamemateriale.
5. kende kende forskel på vektor- og bitmap grafik
Grafikeren skal vide hvilket grafikformat der skal bruges hvornår og til hvad. Og hvilken opløsning bitmap-grafik skal have. Det skal din grafiker vide for at dine produkter i slutresultatet fremstår teknisk flot.
Få god kvalitet og gennemtænkte produkter. Det giver dig mere ro og overskud til, at gøre det du er god til, når du er tryg ved, at din grafiker ved hvad han laver.
6. vide alt om RGB og CMYK
Og hvilke format der er til hvad og hvornår de bruges. Generelt ved, hvordan materiale skal leveres til tryk og skærm. Ved alt om farvedækning og trykprocesser generelt. Skal vide hvornår og hvordan overprint bruges. Dette for at dine produkter fremstår med bedst mulige kvalitet.
7. kende til hvilke computer-programmer der er bedst at bruge til de enkelte opgaver
Det skal grafikeren, for at dine produkter bliver bedst mulige. Grafikeren skal også vide hvordan vedkommende producerer bedst muligt. Derved spares tid. Dine produkter bliver fremstillet bedst muligt og du betaler ikke for unødvendig brug af tid.
8. have styr på hvordan al produktion sættes mest optimalt til digitalt brug
Al produktion skal sættes på en måde, der gør det nemt at lave digitale produkter, som fx en e-bog. Det gør at der nemt kan laves digitale udgaver af dine produkter.
LÆS OGSÅ
Guide: Sådan laver du nemt en e-bog
9. kunne lave grafik til digitale medier
Grafik til digitale medier skal laves i mange forskellige størrelser og i mange forskellige slags fil-formater. Dem skal din grafiker kende til, for at din grafik bliver lavet i den rigtige størrelse og i det rigtige format. Det gør at din grafik bliver præsenteret bedst muligt på forskellige platforme. Eksempelvis på mobiltelefoner, tablets og computerskærme.
10. være i stand til at billedbehandle
Jo bedre billedbehandling din freelance grafiker kan lave, jo bedre billeder får du. Du sælger mere med billeder i bedst mulige kvalitet.
11. kunne sætte formler korrekt ind i en bog
Det stiller store krav til teknisk know-how, for at kunne håndtere det, så det bliver trykt korrekt. Det gør at du er i gode hænder teknisk set og at du derfor kan have tillid til den tekniske kvalitet. Det giver dig tid og overskud til at koncentrerer dig om at sikre dig, at der ikke er fejl i dine formler.
LÆS OGSÅ
Word formler i en bog – sådan gør du
12. være i stand til at tjekke om de filer der bliver sendt til tryk, teknisk er i orden
Når trykfilerne er i orden, slipper du for spildtid og frustrationer over den ekstra brugte tid. Ikke mindst over din egen brugte tid, hvis tryk-filer skal sendes flere gange, og du bliver afbrudt igen og igen.
13. kunne opsætte og tilpasse et Enfocus Pitstop Server pdf-workflow
Et Enfocus Pitstop Server pdf-workflow tjekker automatisk for fejl og udbedre fejl i pdf’er. Et opsat system sparer dig for tid og penge og giver bedre og mere ensartede produkter.
Læs mere her: Pdf guide: pdf-tjek/-korrektion med nemt automatisk workflow
Få gode gennemtænkte produkter til tiden, når din freelance grafiker ved hvad han laver
Jo flere punkter din grafiker kan, jo bedre produkter får du. Jo færre steder skal du gå hen, for at få dine produkter. Lever din grafiker op til alle punkter, behøves du kun gå et sted hen, for at få lavet dine produkter.
Hvor mange punkter lever din freelance grafiker op til? – Læg meget gerne en kommentar og fortæl om dine oplevelser!
Det giver dig tryghed og ro når du har tillid til at grafikeren ved hvad han laver. Det giver dig tid til udvikle andre produkter.
Ring og hør hvad du gerne må forvente af din grafiker
Ring på 44 102 112 og hør nærmere om: Have store forventninger til din grafiker og få god kvalitet og gennemtænkte produkter til tiden.
Du er også meget velkommen til at få 20 minutters uforpligtende snak om du rammer din kundetype, så du vil kunne sælge mere og få flere loyale kunder.
Du er også velkommen til at kontakte mig ved at …
- sende en mail til kontakt@grapida.dk.
- bruge min kontaktformular.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling
Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale-, fotos – og markedsførings fremstilling.
Du kan ALTID melde fra igen.
Få mere gratis viden i disse blogindlæg
Ikoner | 150 ikoner til Psykiatrien I Region Syddanmark
Grapida har hjulpet Psykiatrien i Region Syddanmark med at lave mere end 150 kvalitets ikoner til deres intranet. Ikoner er en stor hjælp for brugeren til hurtigt at afkode hvad det enkelte område på fx et intranet drejer sig om. Som et billede siger de mere end 1.000 ord. På samme måde er det nemmere…
Informatik C bog | Bliv ekspert i informationsbehandling
Godt nyt til gymnasierne: PRAXIS – Nyt Teknisk Forlag, er på banen med en ny spændende og pædagogisk informatik bog Informatik er læren om informationsbehandling Bogen er udarbejdet, så den dækker kernestofområderne i 2017-læreplanen for det gymnasiale fag informatik C. Målgruppen er elever i 1.g og grundforløbet. Bogen kan bestilles her. Der er også et…
Havedesign | Læs her om at designe din have
Havedesign inspiration | Visuel kommunikation er oftest set brugt i forbindelse med grafisk produktion, foto & video, digitale medier og generelt på skrift. Du kan via ovenstående omtalte visuelle kommunikation, sende et signal om et firmas visuelle identitet. På sammen måde kan du sende et visuel signal, med hvordan din have er designet. Her er…