Freelance grafiker | Sådan sikrer du dig at din grafiker er god

Grafisk designer & fotograf Stig Bing. Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper. Artikel forfatter.


Freelance grafiker | Synes du at en dygtig freelance grafiker er dyr, så prøv at bruge en dårlig. Du sikrer dig at undgå en dårlig grafiker,hvor du risikerer at spilde tid og penge, ved at spørge ind til om din grafiker lever op til nedenstående punkter. Jo højere krav din freelance grafiker stiller til sig selv, jo bedre kvalitet og jo mere gennemtænkte produkter får du.

Krav kan både være høj kvalitet til design, opsætning og levering. Det kan være krav til at grafikerens slut-materiale er teknisk nemt at arbejde videre med. Det kan være krav til at grundmaterialet, eksempelvis opsætningen i InDesign, er i orden. Det handler også om kvalitet i levering og generel forståelse af de stillede opgaver. 

Du må godt forvente at en freelance grafiker leverer det ypperste og stiller store krav til sig selv og leverer gennemtænkte produkter, høj kvalitet og stor faglig viden. Derfor: forvent at din grafiker skal …

1.  kunne levere høj kvalitet og gennemtænkte produkter til tiden, og give hurtige responser

Sælg mere med høj kvalitet og flotte visuelle gennemtænkte kommunikations-produkter. Du får mere ro og overskud til, at gøre det du er god til, når du er tryg ved, at din grafiker ved hvad han laver og at han leverer til tiden.

2.  med en sikker metode, hjælpe dig, til at sælge mere og få flere og mere loyale kunder

Din grafiker skal kunne hjælpe dig med at målrette al din markedsføring og branding mod én kundetype. Din grafiker skal være Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper. Det har de fordele for dig, at du sælger mere og får flere og mere loyale kunder. Det har også den fordel at din markedsføring bliver sikker at lave, fordi du ved nøjagtig hvordan den skal laves og hvor du skal reklamerer for din virksomhed. Lige så vigtigt er det også, at du ved hvor du IKKE skal reklamerer for din virksomhed.
Læs mere her: Emotionelle kundetyper – få flere loyale kunder, sælg mere

3. have en særlig sans for visuelle udtryk og visuel identitet

Det er vigtigt at grafikeren er idérig og dygtig til at sammensætte farver og former, så det grafiske design passer til målgruppen, kundetypen og konteksten. Grafikeren skal være i stand til at overholde retningslinjerne fra din designmanual. Det skal grafikeren kunne, for at det grafiske udtryk passer sammen med din øvrige visuelle kommunikations identitet. Det er vigtigt at kunder kan genkende dit brand ud fra designet. 

4. lave reklamevideoer til brug på internettet

En ny undersøgelse blandt internetbrugere spår, at videoindhold vil stå for mere end 80% af al webtrafik i løbet af 2019. Efterspørgslen på kreativt indhold i form af små videoer til sociale medier, produkt- og virksomhedspræsentationer, animationer og interaktivitet skyldes, at vi som forbrugere konsumerer mere og mere interaktivt indhold. Videoer har den store fordel, at de kan fange en brugers opmærksomhed endnu hurtigere og i længere tid, end traditionelt reklamemateriale.

5. kende kende forskel på vektor- og bitmap grafik

Grafikeren skal vide hvilket grafikformat der skal bruges hvornår og til hvad. Og hvilken opløsning bitmap-grafik skal have. Det skal din grafiker vide for at dine produkter i slutresultatet fremstår teknisk flot.

Få god kvalitet og gennemtænkte produkter. Det giver dig mere ro og overskud til, at gøre det du er god til, når du er tryg ved, at din grafiker ved hvad han laver.

6. vide alt om RGB og CMYK

Og hvilke format der er til hvad og hvornår de bruges. Generelt ved, hvordan materiale skal leveres til tryk og skærm. Ved alt om farvedækning og trykprocesser generelt. Skal vide hvornår og hvordan overprint bruges. Dette for at dine produkter fremstår med bedst mulige kvalitet.

7. kende til hvilke computer-programmer der er bedst at bruge til de enkelte opgaver

Det skal grafikeren, for at dine produkter bliver bedst mulige. Grafikeren skal også vide hvordan vedkommende producerer bedst muligt. Derved spares tid. Dine produkter bliver fremstillet bedst muligt og du betaler ikke for unødvendig brug af tid.

8. have styr på hvordan al produktion sættes mest optimalt til digitalt brug

Al produktion skal sættes på en måde, der gør det nemt at lave digitale produkter, som fx en e-bog. Det gør at der nemt kan laves digitale udgaver af dine produkter. 

9. kunne lave grafik til digitale medier

Grafik til digitale medier skal laves i mange forskellige størrelser og i mange forskellige slags fil-formater. Dem skal din grafiker kende til, for at din grafik bliver lavet i den rigtige størrelse og i det rigtige format. Det gør at din grafik bliver præsenteret bedst muligt på forskellige platforme. Eksempelvis på mobiltelefoner, tablets og computerskærme.

10. være i stand til at billedbehandle

Jo bedre billedbehandling din freelance grafiker kan lave, jo bedre billeder får du. Du sælger mere med billeder i bedst mulige kvalitet.

11. kunne sætte formler korrekt ind i en bog

Det stiller store krav til teknisk know-how, for at kunne håndtere det, så det bliver trykt korrekt. Det gør at du er i gode hænder teknisk set og at du derfor kan have tillid til den tekniske kvalitet. Det giver dig tid og overskud til at koncentrerer dig om at sikre dig, at der ikke er fejl i dine formler.

12. være i stand til at tjekke om de filer der bliver sendt til tryk, teknisk er i orden

Når trykfilerne er i orden, slipper du for spildtid og frustrationer over den ekstra brugte tid. Ikke mindst over din egen brugte tid, hvis tryk-filer skal sendes flere gange, og du bliver afbrudt igen og igen.

13. kunne opsætte og tilpasse et Enfocus Pitstop Server pdf-workflow

Et Enfocus Pitstop Server pdf-workflow tjekker automatisk for fejl og udbedre fejl i pdf’er. Et opsat system sparer dig for tid og penge og giver bedre og mere ensartede produkter.
Læs mere her: Pdf guide: pdf-tjek/-korrektion med nemt automatisk workflow


Få gode gennemtænkte produkter til tiden, når din freelance grafiker ved hvad han laver

Jo flere punkter din grafiker kan, jo bedre produkter får du. Jo færre steder skal du gå hen, for at få dine produkter. Lever din grafiker op til alle punkter, behøves du kun gå et sted hen, for at få lavet dine produkter.

Hvor mange punkter lever din freelance grafiker op til? – Læg meget gerne en kommentar og fortæl om dine oplevelser!

Det giver dig tryghed og ro når du har tillid til at grafikeren ved hvad han laver. Det giver dig tid til udvikle andre produkter.

Tak fordi du læste hertil

Måske du vil dele denne viden med andre?

Du er meget velkommen til at dele denne viden, så andre kan få glæde af det.

Du deler nemt, ved at klikke på disse SoMe ikoner.

Jeg vil gerne skabe glæde >>

Facebooktwitterlinkedinmail

Ring og hør hvad du gerne må forvente af din grafiker

Ring på 44 102 112 og hør nærmere om: Have store forventninger til din grafiker og få god kvalitet og gennemtænkte produkter til tiden.

Du er også meget velkommen til at få 20 minutters uforpligtende snak om du rammer din kundetype, så du vil kunne sælge mere og få flere loyale kunder

Du er også velkommen til at kontakte mig ved at …

  1. sende en mail til kontakt@grapida.dk.
  2. bruge min kontaktformular.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Gå ikke glip af mere gratis viden om visuel kommunikation og grafisk materiale fremstilling

Få tips og tricks med viden om visuel kommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og gå ikke glip af at få at vide, når der er flere gratis tips og tricks med viden om visuel kommunikation. Bliv også klogere på grafisk materiale fremstilling.

Du kan ALTID melde fra igen.

Få mere gratis viden i disse blogindlæg

Havedesign | Læs her om at designe din have

Havedesign inspiration | Visuel kommunikation er oftest set brugt i forbindelse med grafisk produktion, foto & video, digitale medier og generelt på skrift. Du kan via ovenstående omtalte visuelle kommunikation, sende et signal om et firmas visuelle identitet. På sammen måde kan du sende et visuel signal, med hvordan din have er designet. Her er

Læs mere >>

Pdf tjek/korrektion – sådan gør du det sikkert og automatisk

Automatisk pdf-tjek og -korrektion | Du sparer tid og penge i den daglige produktion og med en sikker metode, får du korrekte pdf-filer, via automatisk preflight af pdf-filer, med softwaren Enfocus PitStop Server. Pdf guide: 1. Læg din pdf-fil i en mappe. 2. Hent den færdige tryk-klare pdf-fil i en anden mappe. Enfocus PitStop Server,

Læs mere >>

Udendørs skilte | 9 tips til en effektiv kampagne

Udendørs skilte kampagne | Læs her 9 effektive tips og tricks til hvordan du får en effektiv gadeskilt kampagne, der får kunder ind i din virksomhed. Udendørs skilte kampagne: få effektive tips til din skilte kampagne 1. Først og fremmest: Find ud af hvad du gerne vil opnå med din kampagne Eksempelvis, om det er

Læs mere >>

Fotograf, grafiker og marketinguddannet giver dig disse fordele

Fotograf, uddannet grafiker OG marketinguddannet, og derved praktisk erfaring med både fotografering, med grafisk produktion og markedsføring. Giver det dig fordele? Ja, det gør det. Det har flere fordele for dig og dine fotos, når din fotograf er uddannet grafiker og marketinguddannet. Så ved din fotograf: 1. hvordan man farvejusterer til tryk og skærm og

Læs mere >>

Ikoner | 150 ikoner til Psykiatrien I Region Syddanmark

Grapida har hjulpet Psykiatrien i Region Syddanmark med at lave mere end 150 kvalitets ikoner til deres intranet. Ikoner er en stor hjælp for brugeren til hurtigt at afkode hvad det enkelte område på fx et intranet drejer sig om. Som et billede siger de mere end 1.000 ord. På samme måde er det nemmere

Læs mere >>

Bliv klogere på markedsføring og grafisk fremstilling

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *